Het lijkt een flinke stap terug in de tijd: geen helm meer. Maar BMW zet met het concept van de motorfiets ‘Vision Next 100’ juist een flinke stap de toekomst in.
Het concept van de motorfiets Vision Next 100 is deze week in Los Angeles aan de wereld gepresenteerd en ontworpen voor de jaren 2040. De uiterst moderne motor heeft een stoere, gelikte retro-look en wordt volgens BMW Motorrad zo veilig, dat een helm en een beschermend motorpak niet meer nodig zijn. Wél komt er een intelligente data-bril.
Intern balanssysteem
De veiligheid van de motor wordt door BMW gegarandeerd door een intern balanssysteem dat de Vision Next 100 uit zichzelf overeind houdt bij stilstand en tijdens het rijden. Hiermee zou hij niet meer omvallen. Tijdens de presentatie bleef de motor ook daadwerkelijk overeind staan.
Daarnaast moet de motorfiets constant in contact staan met de omgeving. Net als de rest van de automotive- en truck-industrie, gelooft ook BMW namelijk in een toekomst waarin voertuigen grotendeels autonoom rijden. Dat kan alleen veilig en efficiënt als ze vol veiligheidssystemen zitten, ze hun omgeving scannen op gevaren en als ze zo veel mogelijk met elkaar zijn verbonden.
Geen helm
BMW wil dat de motorfiets zo’n hoog niveau van veiligheid oplevert, dat de helm achterwege kan blijven en je als motorrijder lekker de wind door je haren kunt voelen. Want dat gevoel van vrijheid, daar is het de BMW-ontwerpers om te doen. “Vrijheid betekent dat je je omgeving op alle manieren voelt en meemaakt. Je voelt tevens de centrifugale krachten en acceleratie”, aldus BMW-ontwerper Holger Hampf. De onderstaande video van BMW Motorrad zet die visie extra kracht bij.
Intelligente data-bril
Op de Vision Next 100 moet je een dun, comfortabel motorpak met klimaatregeling dragen en een zogenoemde slimme data-bril. De bril moet in de eerste plaats beschermen tegen wind, stof en insecten, maar kan tegelijk belangrijke informatie projecteren. Zolang de motorrijder de blik naar voren gericht houdt, ziet hij of zij slechts de weg voor zich. De bril wordt actief als de motorrijder met hoofdbewegingen om informatie vraagt. Uiteraard moet BMW dit wel heel goed uitwerken, zodat een motorrijder nog wel gewoon naar links en rechts kan kijken zonder gegevens op zijn bril te krijgen.
Kijkt de motorrijder omhoog, dan openbaart zich een achteruitkijkfunctie. Kijkt de motorrijder naar beneden, dan opent een menu dat met vingerbewegingen verder doorlopen kan worden. Als de motorrijder nog verder naar beneden kijkt, opent een kaart met de geselecteerde route.
Door de bril ziet de rijder tevens de de ideale lijn door de bocht, en de actuele hoek waaronder hij of zij in een bocht hangt, vergelijkbaar met de kunstmatige horizon in een vliegtuig.
Frame en voorvork: één geheel
Constructie-technisch interessant is dat de voorvork en het frame uit één stuk bestaan. De huidige, gelagerde verbindingen zijn vervangen door één flexibel geheel. Als je stuurt met de nieuwe Vision Next 100, buigen het frame en de voorvork een stukje. Dit kan zowel heel licht gaan – bij stilstand en lage snelheden – als zwaarder – bij hogere snelheden.
Overigens zijn de helm en motorfiets vandaag de dag niet overal op aarde onlosmakelijk met elkaar verbonden. In de Amerikaanse staat New Hampshire bijvoorbeeld geldt in het geheel geen helmplicht. Het motto van die staat luidt dan ook: ‘Live free or die’, en dat zou het een en ander kunnen verklaren. Maar dat geheel terzijde.
Bronnen: BMW Motorrad, Motor.nl, Popular Mechanics