Het Red Bull-logo zorgt ervoor dat je heel goed of juist heel slecht presteert in racevideogames, volgens een Amerikaanse studie.
Het logo van de bekende energiedrank wordt altijd al geassocieerd met snelheid, kracht, agressiviteit en roekeloosheid. Maar nu blijken gamers daar ook naar te handelen, wanneer ze worden geconfronteerd met het logo. Het motto âRed Bull geeft je vleugelsâ lijkt hiermee ook te gelden voor je racegameprestaties. En dit kan positief of juist negatief uitpakken.
Onderzoekers S. Adam Brasel en James Gips van de Boston College Carroll School of Management toonden aan dat de spelers die raceten in een auto met het Red Bull-logo erop snellere parcourstijden neerzetten of juist fouten maakten, crashten en zo veel tijd verloren. âZe racen of heel goed of heel slecht; er lijkt haast geen middenwegâ, vertelt Brasel. Dit effect werd niet gezien wanneer proefpersonen reden in een auto met daarop een ander logo, zoals dat van Coca-Cola.
Het onderzoek, gepubliceerd in het Journal of Consumer Psychology, laat zien dat merken niet alleen maar effect hebben op je houding maar ook op je prestaties, of dat nu positief is of juist negatief. Een duidelijk kenmerk van brand priming, waarmee we onbewust allemaal te maken hebben.
Een volgende vraag is natuurlijk: worden we ook roekelozer wanneer we in een Red Bull-auto de echte weg opgaan? Of als we een Red Bull-blikje op het dashboard hebben liggen?
Bronnen: Boston College, Boston College op PhysOrg.com
Beeld: Morio/CC BY-SA 3.0