Wordt de lift van Willy Wonka uit Sjakie en de chocoladefabriek werkelijkheid door dit systeem?
Al meer dan 160 jaar helpt de lift ons – niet letterlijk – uit de brand. We hoeven in veel gebouwen onze boodschappen niet meer 100 traptreden op te slepen. Maar veel is er niet veranderd aan het systeem sinds het midden van de 19e eeuw. Kabels takelen ons omhoog en weer naar beneden. Het Duitse bedrijf Thyssenkrupp Elevators wil wel vernieuwing en komt nu met het Multi-liftsysteem.
Dit is een hogesnelheidslift waarbij meerdere cabines achter elkaar in één schacht bewegen met behulp van magnetisme. Deze cabines verplaatsen zich over twee evenwijdige rails met elektromagnetische spoelen. Deze spoelen zijn dubbel uitgevoerd: wanneer de één uitvalt, neemt de ander het over.
Elektrische storing
Er zijn geen kabels nodig, waardoor de cabines niet alleen verticaal, maar ook horizontaal bewegen. Een ander voordeel is dat de huidige liften maar tot een bepaalde hoogte kunnen worden verplaatst, omdat ze anders zouden bezwijken onder hun eigen gewicht. Het systeem van Thyssenkrupp Elevators heeft hier geen last van.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Wanneer een cabine door de schaft omhoog gaat, trekt het systeem stroom en wordt een magnetisch veld opgewekt. Naar beneden, genereert de lift juist elektriciteit. Deze stroom komt van pas om andere liften weer naar boven te vervoeren. En als zich een storing voordoet, blijft er voldoende elektriciteit in het systeem aanwezig om een cabine veilig bij een etage te brengen.
Test 123 Test
De afgelopen paar jaar bouwde Thyssenkrupp een 246 meter hoge testtoren in de Duitse stad Rottweil. Hier demonstreerde het bedrijf het Multi-liftsysteem afgelopen week. Maar het zal nog flink wat tests moeten ondergaan voordat de lift echt up and running zal zijn.
Maar de Nederlandse projectontwikkelaar OVG Real Estate is al overtuigd van het systeem. Dit bedrijf wil de vernieuwende lift over 3 jaar installeren in een 142 meter hoge toren in Berlijn. Wie wil het eerste ‘ritje’ maken?
Bronnen: New Atlas, De Ingenieur