‘Bloedhond’ voor het eerst op jacht

André Kesseler

28 oktober 2017 12:59

Bloodhound

Dit weekeind, of beter gezegd op het moment dat we dit bericht online zetten, maakt het grote publiek in Engeland voor het eerst live kennis met de Bloodhound SSC.

Er wordt al bijna tien jaar gewerkt aan de ‘auto’ die het bestaande snelheidsrecord op land aan stukken moet scheuren. Dat record staat nu op naam van voormalig Royal Air Force-piloot Andy Green, met zijn Thrust SSC (super sonic car). In september 1997 haalde Green 1019 kilometer per uur en een paar weken later ging hij met een indrukwekkende 1277,98 kilometer per uur als eerste op land door de geluidsbarrière.

Vandaag zit hij opnieuw achter het stuur van een snelheidsmonster, eentje waarmee hij zijn eigen record wil verbreken. Helaas gaat dit ritje een stuk minder hard, want Green zal maar net de 200 mijl per uur (321 km/u) aantikken.

Racemeer

De rit op een start- en landingsbaan van het Cornwall Airport Newquay is dan ook een zogenoemde  shake down test, bedoeld om te kijken of alles naar behoren functioneert. Als die tests allemaal goed verlopen, gaat de Bloodhound over een paar maanden naar Hakskeen Pan, een drooggevallen meer in Zuid-Afrika, om daar een poging te doen om als eerste auto 1000 mijl (1606 km/u) per uur te rijden.

Drie motoren

Om dat voor elkaar te krijgen, is de SSC voorzien van twee motoren die rechtstreeks voor de aandrijving zorgen. De eerste is een prototype van een straalmotor voor de Eurofighter. Die gaat de hightech sigaar naar 480 kilometer per uur brengen. Daarna wordt aandrijving overgenomen door een raketmotor. Samen leveren de motoren evenveel vermogen als 180 Formule 1-wagens. De Bloodhound heeft dan ook slechts 42 seconden nodig om de topsnelheid van 1600 km/u te halen. Er is trouwens nog een derde motor aan boord. Een Cosworth V8 Formule 1-motor gaat als een enorme brandstofpomp werken en perst vloeibare waterstofperoxide (high test peroxide of HTP) in de raketmotor.

Overigens zou de recordpoging al in 2016 plaatsvinden, maar voordat het hele circus naar Zuid-Afrika kon vertrekken, lieten de sponsors het afweten. Nu is al het geld dan toch bij elkaar en kan er hopelijk eindelijk gas worden gegeven.

Bron: Bloodhound SSC

Beeld: Bloodhound SSC

Lees ook:

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."