Dit vijfde generatie jachtvliegtuig, het Chinese antwoord op de Amerikaanse F-22, is onlangs aan een luchtmachtsquadron toegevoegd.
In 2011 voerde de J-20 stealth fighter zijn eerste testvlucht uit en meer dan een jaar geleden schreven we over een vliegdemo, waarin het toestel voor het eerst officieel aan de buitenwereld werd getoond. Maar nu is het echte werk begonnen: de Chinese luchtmacht – de People’s Liberation Army Air Force (PLAAF) – heeft bekendgemaakt dat het jachtvliegtuig nu eindelijk écht in gebruik wordt genomen.
Nieuwe generatie
De J-20 moet concurreren met andere vijfde generatie stealth fighters, zoals de Amerikaanse F-22 Raptor en de F-35 en de Russische Sukhoi T-50 PAK-FA.
De vervanging van de vierde generatie Chinese jachtvliegtuigen – de J-10 en J-11 – is een enorme verbetering. De J-20 is stiller, kan zonder naverbranders supersonische snelheden bereiken én is uitgerust met meer geavanceerde computersystemen en elektronica. Maar hij is bovenal stealthy en dus minder zichtbaar voor vijandelijke radarsystemen.
‘Supercruisen’
Hoe geavanceerd ook, de Chinezen zullen het jachtvliegtuig blijven verbeteren. De J-20 is nu bijvoorbeeld uitgerust met WS-10B motoren, die eigenlijk zijn ontworpen voor toestellen uit de vierde generatie. Het plan is om deze motoren te vervangen door WS-15 turbofan motoren. Hiermee zal het vliegtuig kunnen ‘supercruisen’, zoals stealth fighters als de F-22 nu al kunnen.
Supercruisen is het bereiken van supersonische snelheden zonder brandstof slurpende naverbranders te gebruiken. Deze naverbranders zorgen er bovendien voor dat het vliegtuig gemakkelijker te detecteren is voor hittezoekende raketten.
De J-20 kan een bedreiging worden voor de Amerikaanse en Russische jachtvliegtuigen, maar dat gaat nog wel een paar jaar duren. Het Chinese toestel wordt pas in massaproductie genomen als de WS-15 motoren zijn uitontwikkeld.
Bronnen: Popular Science, Live Science
Beeld: China Daily/via REUTERS
Lees ook:
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!