Zweefvlieger verbreekt zijn eigen hoogterecord

Laurien Onderwater

03 september 2018 12:59

Perlan Mission II

De Perlan Mission II – het vliegtuig van Airbus zonder motor – bereikte onlangs in het uiterste zuiden van Argentinië grote hoogtes.

Bijna exact een jaar geleden schreven we op onze site over Airbus’ Perlan Mission II. Het zweefvliegtuig – onderdeel van het Perlan Project – vloog toen namelijk naar een hoogte van 15,85 kilometer, een record! Maar Ed Warnock (de baas van het Perlan Project) zei toen al dat het record niet lang zal blijven staan. En daar heeft hij nu gelijk in gekregen, want de zweefvlieger heeft onlangs een hoogte bereikt van maar liefst 19,9 kilometer.

Lees ook: Zweefvlieger vestigt nieuw hoogterecord

Berggolven

Het vliegtuig, met aan boord twee piloten, bereikte deze hoogte door gebruik te maken van zogenoemde ‘stratosferische berggolven’, waarbij een stevige wind van zo’n 30 kilometer per uur tegen de bergwanden blaast, verticaal gaat en dan een opwaartse luchtstroom veroorzaakt die hoog de atmosfeer in reikt.

De Perlan Mission II is zo gebouwd dat hij optimaal gebruik kan maken van de bergwind. Het zweefvliegtuigje weegt leeg slechts 500 kilo en heeft een spanwijdte van 27 meter.

De zweefvlieger – die een drukcabine heeft – werd op 26 augustus eerst omhoog getrokken door een vliegtuig naar een hoogte van 42.000 voet (12.80 kilometer). Vervolgens klom hij zelf nog 20.000 voet tot hij op de 62.000 (19 kilometer) voet zat. Tijdens de klim, passeerde de Perlan II nog de zogeheten Armstrong-grens (waarbij de atmosferische druk zo laag is dat je bloed ervan gaat koken). Op 28 augustus kwam de zweefvlieger nog hoger: tot 19.9 kilometer.

Kármánlijn

Het uiteindelijke doel is dat het vliegtuig dik 27 kilometer hoogte (90.000 voet) haalt en de afgelopen week is het team steeds dichter bij dat streven gekomen. Wel jammer dat Warnock die hoogte omschrijft als ‘de rand van de ruimte’. De grens tussen de aardse atmosfeer en de ruimte, de Kármánlijn, ligt toch echt nog ruim 70 kilometer hoger. Dus daar komt de Perlan II niet in de buurt. Maar goed, don’t let that ruin your day.

Bronnen: Perlan Project, New Atlas

Beeld: Airbus/Perlan Project

KIJK 9/2018Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."