Met deze handschoen voel je virtuele objecten

Laurien Onderwater

16 oktober 2018 15:59

handschoenen virtual reality

Ingenieurs hebben ultralichte handschoenen ontwikkeld waarmee gebruikers virtuele objecten kunnen voelen.

Met de komst van virtual reality-brillen zijn games al een stuk gaver geworden om te spelen. De ervaring is veel intenser. Wat alleen nog ontbreekt, is de objecten die je door de bril ziet, kunnen voelen. Maar aan dat gemis moeten deze handschoenen, ontwikkeld door ingenieurs van de EFPL in Lausanne en de ETH in Zürich, een einde maken.

Lees ook: Handig: een extra paar robothanden

DextrES

De handschoenen, genaamd DextrES, zijn slechts 2 millimeter dik en erg lichtgewicht (zo’n 40 gram). Ze zijn gemaakt van nylon met daarin verwerkt smalle elastische metalen strips die over de vingers lopen. De stroken worden gescheiden door een dunne isolator.

Wanneer de vingers van de gebruiker ‘in contact komen’ met een virtueel object, past de controller een spanningsverschil toe tussen de metalen strips waardoor ze aan elkaar blijven plakken via elektrostatische aantrekking.

Dit zorgt op zijn beurt voor een tegenkracht – de drager kan fysiek zijn vingers niet voorbij een bepaald punt sluiten, waardoor hij het gevoel heeft dat hij iets vasthoudt. Bovendien beginnen de vingertoppen van de handschoen te trillen wanneer een virtueel object wordt aangeraakt.

Wanneer de gebruiker het object ‘laat vallen’, wordt de spanning opgeheven en kan hij zijn vingers weer vrij bewegen.

Op batterijen

In hun huidige vorm worden de handschoenen gevoed via externe kabels, maar gezien de geringe stroombehoefte zegt het team dat het vrij gemakkelijk kan worden aangepast om ze van een kleine batterij te voorzien.

De eerste testresultaten, waarbij deelnemers taken in virtual reality moesten uitvoeren die fijne motoriek vereisten, zijn positief. Maar de onderzoekers zijn nog niet klaar met het doen van experimenten met en het optimaliseren van de handschoenen.

Daarna wil het team de productie opschalen en de technologie toepassen op andere lichaamsdelen dan alleen de handen met behulp van geleidende stoffen. Bedenk maar eens hoe het dan is om in virtual reality een game als Grand Theft Auto of Call of Duty te spelen.

Bronnen: EPFL, New Atlas

Beeld: EPFL/ETH Zurich

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."