Lockheed start bouw van supersonisch toestel

Laurien Onderwater

19 november 2018 12:59

supersonisch vliegtuig quesst nasa lockheed martin

Lockheed Martin begint met het fabriceren van een nieuw supersonisch toestel, X-59 Quiet Supersonic Technology genaamd. Een stiller vliegtuig dat sneller is dan het geluid.

Eerder dit jaar werd bekend dat de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin het contract van 247,5 miljoen dollar (ruim 200 miljoen euro) had gewonnen om de QueSST te realiseren. Dit is een zogenaamde X-plane, een testvliegtuig dat moet bepalen wat een acceptabele geluidsstandaard is voor supersonische passagierstoestellen. Tot op heden heeft Lockheed al zijn werk gewijd aan computermodellen, en het ontwerpen en testen van windtunnels. Maar nu gaat de fabrikant over naar de productie van een echt vliegtuig.

Lees ook: 3 vliegtuigen van de toekomst

Concorde

Een van de problemen die het supersonische passagiersvliegtuig Concorde had – dat sinds 2003 niet meer vliegt – was dat het toestel boven land niet door de geluidsbarrière mocht gaan. Dat veroorzaakte namelijk zo’n harde supersonische knal dat op de grond de ramen aan diggelen konden springen. Door die beperking kon de Concorde eigenlijk alleen maar worden ingezet voor vluchten over de Atlantische Oceaan.

Dat wilde de NASA anders zien. De ruimtevaartorganisatie droomt al een tijdje van een stil supersonisch passagiersvliegtuig dat over land mag vliegen. En om dat mogelijk te maken, opperde de NASA een aantal jaar geleden het idee van het Quiet Supersonic Transport (QueSST).

Sluitende autodeur

De voltooide QueSST moet een snelheid van bijna 1500 kilometer per uur kunnen halen (wat neerkomt op circa Mach 1,3) op een hoogte van zo’n 17 kilometer. Het geluidsniveau bij deze snelheid zou rond de 75 decibel komen te liggen, wat overeenkomt met het geluid van een elektrische mixer of een sluitende autodeur, of het geroezemoes in een druk restaurant.

De perceived decibel level (PLdB), dus de hoeveelheid lawaai die het toestel op de grond veroorzaakt, van de Concorde was 105. Dat is bijna acht keer zo luid als 75 dB.

De NASA denkt dat de eerste vluchten met het echte supersone vliegtuig al in 2021 kunnen plaatsvinden.

Bronnen: Lockheed Martin, New Atlas

Beeld: Lockheed Martin

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."