Na verschillende klachten van adverteerders te hebben gehad, heeft het videokanaal advertenties verwijderd in video’s die vaccinaties afraden.
Het Rijksvaccinatieprogramma, dat in de jaren vijftig van start ging, heeft al heel wat levens gered. Was dit inentingsprogramma er niet geweest, dan hadden infectieziektes als difterie, kinkhoest en polio 6000 tot 12.000 extra doden onder kinderen en jongeren geëist. (Dit kon je ook lezen in het interview met epidemioloog Maarten van Wijhe in KIJK 11/2018.)
Toch is er een groeiende groep ‘anti-vaxxers’ die weigert zijn kinderen te laten inenten, en dat is zorgelijk. Verschillende sociale mediakanalen nemen daarom maatregelen. Zo heeft YouTube besloten dat er geen advertenties meer mogen worden getoond bij antivaccinatiefilmpjes.
Lees ook: ‘Kinderen met autisme worden vaak niet volledig gevaccineerd’
Inkomsten kwijt
YouTube gaf aan antivaccinatievideo’s “gevaarlijk en schadelijk” te vinden, en om die reden mogen er geen inkomsten meer worden gehaald uit advertenties, meldde BuzzFeed News.
“We hanteren een strikt beleid dat bepaalt in welke filmpjes we advertenties toestaan. Antivaccinatievideo’s zijn in strijd met dat beleid. We voeren deze aanpak krachtig uit en als we een video vinden die deze schendt, ondernemen we onmiddellijk actie en verwijderen advertenties”, vertelde een woordvoerder van YouTube aan Business Insider.
Verder gaf YouTube aan al langere tijd maatregelen te nemen door alleen geautoriseerde bronnen, zoals een ziekenhuis, in zoekresultaten te laten verschijnen als mensen zochten op ‘zijn vaccins veilig’ bijvoorbeeld.
Maar BuzzFeed News rapporteerde toch nog een foutje in het algoritme. Volgens de website konden verschillende kanalen die het laten inenten van kinderen afraden, waaronder VAXXED TV en iHealthTub, buiten medeweten van de adverteerders advertenties laten zien. Verscheidene bedrijven zouden daarom hebben geklaagd en sommige adverteerders trokken zich zelfs terug.
Gericht adverteren
Ook voor Facebook wordt het tijd om actie te ondernemen. Onlangs werd nog bekend dat de sociale mediasite het mogelijk maakt om advertenties speciaal op antivaxxers te richten, ook in Nederland. Een adverteerder hoeft dan alleen maar “vaccine controversies” als doelgroep aan te klikken en de klus is geklaard. Facebook heeft aangegeven dat het maatregelen overweegt.
De Tweede Kamer kondigde een paar weken terug aan te onderzoeken of ouders die weigeren hun kinderen te laten inenten kunnen worden gekort op de kinderbijslag of andere toeslagen. Dit zou in Australië al gebeuren.
Bronnen: BuzzFeed News, Business Insider, NU.nl
Beeld: 123RF
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!