Waarom klimt het ene vliegtuig sneller dan het andere?

KIJK-redactie

15 april 2019 11:59

Hanneke Servaas vraagt: “Het valt me op dat de viermotorige Boeing 747 bij het opstijgen veel langzamer klimt dan tweemotorige vliegtuigen, zoals de Boeing 737, terwijl je toch het omgekeerde zou verwachten. Hoe zit dat?”

Ja, dat is inderdaad nogal gek. Het antwoord komt uit een onverwachte hoek: het heeft met onze veiligheid te maken. Dat zit zo. Als onverhoopt een van de motoren uitvalt, moet een passagiersvliegtuig kunnen doorstarten. Dat betekent dat een tweemotorig vliegtuig op één motor moet kunnen klimmen. Maar hij heeft er twee. Dat is een overcapaciteit van 100 procent. Met andere woorden: hij heeft tweemaal zoveel motorvermogen als nodig is om te kunnen klimmen. Vergelijk dat met een viermotorig vliegtuig. Dat kan doorstarten op drie motoren, maar heeft er vier. Zijn overcapaciteit is dus maar 1 op de 3, ofwel 33 procent. Logisch dat dit type toestel veel meer moeite heeft met hoogte winnen.

Deze vraag kon je vinden in KIJK 10/2018.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Laat hem via onderstaand formulier achter.

[contact-form-7 id=”141402″ title=”Vraag antwoord formulier”]

Tekst: Jo Hermans

Beeld: Boeing

KIJK 4/2019Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."