Het Zweedse Einride is begonnen met het testen van zijn elektrische en zelfrijdende vrachtwagen op de openbare weg. Een wereldprimeur, al is de route wel wat kort.
De T-pod is met 7 meter een stuk korter dan de doorsnee vrachtwagen. Maar wat het meest opvalt is dat het voertuig geen stuur en bestuurderscabine heeft. Hierdoor is er meer ruimte voor vracht.
Lees ook:
300 meter
De T-pod is uitgerust met camera’s, radars en 3D-sensoren, die hem een 360-graden beeld van de omgeving geven. Het brein van de truck is de NVIDIA DRIVE AGX, een computersysteem dat visuele gegevens in realtime kan verwerken.
Helemaal autonoom is de T-pod overigens niet. Als de software in de fout gaat, kan een menselijke chauffeur de besturing op afstand overnemen. De batterij van de e-truck heeft een bereik van 200 kilometer.
De T-pod rijdt momenteel rond op een industrieterrein vlakbij Jönköping in Zweden. De route die het vrachtwagentje dagelijks aflegt is slechts 300 meter lang, maar kent een handvol lastige bochten. Ook wordt het stuk weg door andere voertuigen en vrachtwagens gebruikt.
5 km/u
Hoewel de T-pod een topsnelheid heeft van 85 kilometer per uur, mag de truck van de Zweedse autoriteiten niet harder dan 5 kilometer per uur. Dit om verkeersongelukken met de zelfrijdende e-truck te voorkomen.
Het experiment met de T-pod gaat een jaar duren. Einride wil eind 2020 200 semi-autonome vrachtwagens op de weg hebben. De start-up zegt gesprekken te voeren met verschillende geïnteresseerde bedrijven, waaronder supermarktketen Lidl.
Beeld: Einride
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!