Eerste staal gesneden voor nieuwe onderzeeboten VS

André Kesseler

01 juni 2019 08:59

Columbia-klasse

Eenmaal in gebruik genomen, gaat de nieuwe Columbia-klasse dik veertig jaar lang de Amerikaanse marine versterken.

Op dit moment bestaat de onderwatervloot van de US Navy uit grofweg tachtig onderzeeboten, waaronder 14 van de Ohio-klasse. Die werden tussen 1981 en 1997 in gebruik genomen en gelden met hun lengte van 170,7 meter tot de grootste onderzeese schuiten te wereld. Ze beschikken bovendien over de benodigde ‘daadkracht’ in de vorm van 20 Trident D-5 ballistische raketten; elk met maximaal 8 kernkoppen met een explosieve kracht van 100 tot 475 kiloton per stuk. De nieuwe Columbia-klasse wordt net een tikkeltje groter, maar de boten krijgen wel iets minder tanden.

Hiroshima’s

De Columbia’s zijn precies even lang als de Ohio’s, maar de middellijn van de romp is ongeveer 30 centimeter groter. De Ohio-klasse had oorspronkelijk 24 lanceerbuizen, maar daarvan werden er op elke boot vier dichtgelast om aan de nucleaire ontwapeningsafspraken met de Russen te voldoen. De Columbia-klasse krijgt er nog eens vier minder. 128 kernkoppen per boot, elk genoeg voor een heleboel ‘Hiroshima’s’ vindt men kennelijk genoeg.

De twaalf schepen uit de Columbia-klasse gaan samen 109 miljard dollar kosten. Maar dan heb je ook wat. De boten, waarvan de eerste in 2031 in gebruik wordt genomen, kunnen tot minimaal tot 2073 mee. Opmerkelijk detail, de brandstof van de reactors hoeft gedurende die hele levensduur niet te worden vervangen.

Bron: US Navy, Popular Mechanics

Beeld: US Navy

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."