Het is alweer vijf jaar geleden dat het meest recente deel van de strategiegame Civilization verscheen. Niet zo gek dus dat er in de VS hard wordt gewerkt aan een nieuwe aflevering, die technisch helemaal van nu is. KIJK bezoekt de ontwikkelstudio.
Een vierkant gebouw staat mistroostig in een omgeving van bevroren akkers en kale bossen. De industriestad Baltimore ligt twintig minuten verderop en op een paar landhuizen na is er geen enkel teken van leven. Een weinig inspirerende en opbeurende omgeving om een compleet nieuwe virtuele wereld te scheppen, maar toch is een team van meer dan honderd specialisten van Firaxis Games hier al jaren in het geheim mee bezig.
We hebben het over Civilization V, de nieuwste aflevering in de reeks videogames die in 1991 werd opgestart door Sid Meier. In deze strategiespellen start je als leider van een beschaving in de oertijd met beperkte middelen. Vervolgens is het aan jou om je rijk te leiden naar faam en glorie in het ruimtevaarttijdperk. Onderweg daarnaartoe ontwikkel je nieuwe technologieën, sticht je steden, ga je diplomatieke betrekkingen aan, ontdek je continenten, voer je oorlog en drijf je handel.
Al die onderdelen komen ook aan bod in Civilization V; aan de basis is in negentien jaar tijd dus weinig veranderd. Maar ondertussen is het ook alweer vier jaar geleden sinds het vorige deel met lof werd overladen en in de tussentijd is de technologie voortgeraasd. Was Civilization IV in 2005 vernieuwend, anno 2010 is dat spel achterhaald. De hoofdverantwoordelijke voor deel vijf, lead designer Jon Shafer, is zich hiervan bewust en weet dat hij een inhaalslag moet maken, terwijl er tegelijk niet te hard mag worden getornd aan de fundamenten van de serie.
Het volledige artikel staat in KIJK 4/2010, in de winkel van 12 maart t/m 7 april 2010. Het werd geschreven door Gerard van Nieuwenhuijzen, redacteur van de website InsideGamer en eindredacteur van het tijdschrift Games Guide.