Wereldkampioen Go stopt zijn carrière

Laurien Onderwater

28 november 2019 09:45

Drie jaar geleden versloeg voor de eerste keer in de geschiedenis kunstmatige intelligentie een wereldkampioen Go. Nu kapt de Zuid-Koreaanse speler ermee.

Het ging destijds om het door Google ontwikkelde deep learning-systeem AlphaGo dat tegen de Zuid-Koreaanse wereldkampioen Lee Sedol het bordspel speelde. De wedstrijdreeks telde vijf potjes Go en na één potje te hebben gewonnen, maar vier verloren, moest de wereldkampioen uiteindelijk zijn meerdere erkennen in de computer: AlphaGo versloeg Sedol. Een schrale troost was wel dat die ene wedstrijd die Lee won van AlphaGo de enige keer is dat het systeem door een mens is verslagen.

Lees ook:

Go-entiteit

Toch vormt het verlies van destijds de reden voor Sedol om nu met pensioen te gaan. “Ik sta niet aan de top, ook al word ik de nummer één”, zei de achttienvoudig wereldkampioen tegen Yonhap, het Zuid-Koreaanse persbureau. “Er is een entiteit die gewoon niet kan worden verslagen.”

Ondanks zijn pensionering speelt Lee Se-dol in december tegen een ander A.I.-systeem: HanDol, een programma ontwikkeld door NHN Entertainment Corp in Zuid-Korea, dat de top vijf Go-spelers van het land al heeft verslagen. Lee krijgt een voordeel van twee stenen in het eerste spel, maar vermoedt dat hij alsnog zal verliezen.

“Zelfs met een voordeel van twee stenen, heb ik het gevoel dat ik het spel van HanDol zal verliezen. Ik wil op een ontspannen manier kunnen spelen tegen HanDol, omdat ik al met pensioen ben, maar ik zal mijn uiterste best doen.”

Bronnen: BBC News, NU.nl

Beeld: Chad Miller/CC BY-SA 2.0

KIJK 12-2019Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."