Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
BAE Systems houdt alle opties open, maar het wordt een uitdaging om voldoende vermogen uit batterijen te kunnen peuren.
De Britten maakten op de RAF Farnborough Air Show van 2018 de plannen openbaar voor de Tempest; een zesde generatie stealthvliegtuig. Het project moet leiden tot de eerste echte Britse jager in tijden. Er gaan geruchten dat BAE Systems, de drijvende kracht achter de bouw van het tweemotorige toestel, stevig nadenkt over nieuwe aandrijfmethoden.
Lees ook:
Not so much…
BAE Systems heeft onlangs het bedrijf Williams Advanced Engineering ingelijfd, dat zich heeft gespecialiseerd in elektrische aandrijvingen voor racewagens. Maar hoe realistisch is het om een elektrische jet te bouwen? Op dit moment niet zo heel erg. Elektrisch vliegen staat nog in de kinderschoenen en beperkt zich voorlopig tot wat ronddarren in kleine eenmotorige propellervliegtuigen.
Stroomkabel
De Britten willen de Tempest rond 2035 in gebruik nemen. Het lijkt erg ambitieus om op die korte termijn elektrische motoren bouwen die zich kunnen meten met de flink doorontwikkelde brandstofaangedreven monsters. Bovendien kunnen de ‘gewone’ jachtvliegtuigen binnen een paar minuten in de lucht worden bijgetankt. Met een stroomkabel de batterijen bijladen, lijkt voorlopig toch een lastig verhaal. Dat allemaal nog afgezien van het enorme gewicht aan accu’s dat je nodig zou hebben.
Dus full electric lijkt op korte termijn uitgesloten. Maar wat verder in de toekomst zou het wat BAE-woordvoerder Dave Holmes betreft wel een optie zijn om in de gaten te houden. “Ik zou niks uit willen sluiten,” zei Holmes gisteren in een webcast. “Als je kijkt naar iets dat in 2050 of 2060 in gebruik moet worden genomen, kunnen al die opties haalbaar zijn.”
Spannende systemen
Dus de Tempest krijgt waarschijnlijk nog geen elektrische aandrijving, maar het kan best zijn dat het toestel wel veel meer batterijen nodig heeft voor allerlei andere spannende systemen aan boord. Het moet namelijk een toestel worden dat geavanceerder is dan de F-35 en de Russische Soe-57 (foto hieronder). Zo krijgt het bijvoorbeeld een compleet virtuele cockpit (waarbij alle nuttige informatie in de helm wordt geprojecteerd), kunstmatige intelligentie en laserwapens.
Laserpower
Vooral dat laatste zou de nodige batterij-power vergen. Het zou kunnen dat de Tempest meerdere lasersystemen krijgt. Eentje die naar achter kijkt en zich met een gericht schot inkomende luchtafweerraketten van het lijf houdt. En een krachtiger systeem in of onder de neus om bijvoorbeeld vijandelijke vliegtuigen mee te bestoken.
Bronnen: BAE Systems, Popular Mechanics
Beeld: BAE Systems