Roboat wordt getest op de Amsterdamse grachten

Loys Bakker

28 oktober 2021 15:58

Roboat

Het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) ontwikkelden een autonome boot die onlangs te water is gelaten.

Iedereen die weleens met de auto door de binnenstad van Amsterdam heeft gereden, weet wat een crime dat kan zijn. Dat dacht ook Stephan van Dijk, directeur innovatie bij het AMS Institute. Daarom ontwikkelde hij samen met het MIT een autonome boot die het drukke verkeer van wal naar water kan verplaatsen. Deze week heeft de derde en definitieve versie van de boot zijn eerste succesvolle rondje gevaren door de Amsterdamse grachten.

Lees ook:

Multifunctioneel

De Roboat III is zo ontwikkeld dat hij goederen én mensen kan transporteren. Van Dijk liet aan RTL Nieuws weten dat de eerste plannen voor de boot al in 2015 waren gemaakt: “We zagen dat de grachten van Amsterdam vooral voor pleziervaart werden gebruikt en dat de smalle kades en bruggen vol met bestelwagens en vuilniswagens stonden. Dat zorgde voor overlast, daarom willen we meer transport over water en minder zwaar wegverkeer in de stad.”

Het vaartuig heeft een romp waar vervangbare bovendekken in passen, elk voor een specifieke taak. Zo kan de boot van vijf zitplaatsen voorzien worden, om toeristen van gracht naar gracht te brengen. Een dieper dek komt weer van pas bij het vervoeren van goederen of afval. Een groep van Roboats kan zelfs samen een drijvend platform vormen. Heel handig als er bijvoorbeeld een groot evenement in de stad is en je hebt een extra brug nodig.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De Roboat in actie

Algoritme mag ik overvaren?

Al deze trucjes voert de boot elektrisch én autonoom uit. De Roboat III kan zich na één oplaadbeurt 10 uur lang over de Amsterdamse grachten manoeuvreren dankzij de LiDAR-sensoren, gps en het stel camera’s waarmee hij een 360 graden beeld heeft van de omgeving. Al deze sensoren geven data over mogelijke obstakels door aan een algoritme, dat commando’s geeft aan de boegschroef. Het algoritme werkt met uiterste precisie verzekert van Dijk: “We kunnen alle objecten detecteren, zelfs blaadjes op het water worden gezien.”

Wanneer we de boot op de grachten kunnen verwachten is nog niet duidelijk. Tot die tijd moeten de Amsterdammers nog even roeien met de riemen die ze hebben.

Bronnen: New Atlas, RTL

Beeld: MIT

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."