De afgelopen vijf jaar nam de hoeveelheid vracht die over zee werd vervoerd toe met ruim 40 procent. Mooi voor de economie, maar minder voor het milieu. KIJK onderzoekt de nieuwe technologieën die de zeekolossen duurzamer moeten gaan maken.
Wereldwijd varen er ruim 100.000 olietankers, containerschepen, bulkcarriers, kustvaarders, en bevoorradingsschepen rond, goed voor 90 procent van alle internationale handel. Westerse economieën drijven nu eenmaal op olie uit het Midden-Oosten, ijzererts uit Zuid-Amerika, consumentenelektronica uit Azië, vloeibaar gas uit Egypte en vlees uit Brazilië.
Maar er is, zoals altijd, een keerzijde. Hoewel er al aardig wat milieuwinst is geboekt, is de zeevaart nog behoorlijk vervuilend. Alle schepen samen verbruiken jaarlijks 250 miljoen ton stookolie, een restproduct uit raffinaderijen dat minder schoon is dan bijvoorbeeld diesel. Volgens de International Maritime Organization zorgen zeeschepen wereldwijd voor 10 procent van de zwaveluitstoot en 29 procent van alle stikstofoxide-uitstoot. En aangezien de zeevaart in 2020 waarschijnlijk met nog eens 30 procent zal zijn gegroeid, wordt het probleem rap groter.
Daarom wordt er, mede onder druk van nieuwe internationale regels, overal gezocht naar manieren om schoner en efficiënter te varen. Dat zorgt voor interessante ontwikkelingen: van luchtsmering tot groene gigacontainerschepen.
Een van de sterkst groeiende sectoren in de zeevaart is containervervoer. De Deense reder Maersk plaatste onlangs een megaorder van 2,64 miljard euro bij de Koreaanse scheepsbouwer Daewoo, voor twintig nieuwe containerschepen. Maersk noemt ze Triple E-schepen: economy of scale, energy efficient and environmentally improved.
Bij ‘milieuvriendelijker’ denk je niet snel aan ‘groter’ – en toch is dat precies wat Maersk doet. De Triple E’s zijn straks de grootste containerschepen die op de wereldzeeën rondvaren. Hoewel de nieuwe schepen maar 4 meter langer en 3 meter breder zijn dan de huidige ‘recordhouders’ van de Emma Maersk-klasse, kunnen de Triple E’s maar liefst 18.000 zeecontainers meenemen: 2500 meer dan de Emma Maersk.
Dit is het begin van een artikel uit KIJK 4/2012, in de winkel van 9 maart tot en met 5 april.
Meer informatie:
- Maritime Knowledge Centre
- Gastanker Coral Methane vaart schoon
- LNG als scheepsbrandstof
- NRC: Ze varen allemaal op stookolie, vuile reut
Beeld: Maersk