Rijken googelen meer op de toekomst

KIJK-redactie

07 april 2012 13:00

Doorzoek mijn brein, a.u.b.

Ben je goed bij kas? Dan google je meer op de toekomst dan op het verleden, zeggen wetenschappers.

Internetgebruikers uit rijke landen zijn eerder geneigd om op het internet te zoeken naar informatie over de toekomst dan surfers uit minder bedeelde landen; die zoeken meer naar zaken uit het verleden. Dat zeggen onderzoekers van University College London in Nature.

De Britten hebben een kwantitatieve analyse losgelaten op een enorm aantal zoekopdrachten naar bepaalde jaartallen aan internetgigant Google: 45 miljard opdrachten door surfers uit 45 verschillende landen. Door het aantal opdrachten naar het komende jaar (toen nog 2011) te vergelijken met het aantal zoekopdrachten naar het voorgaande jaar (in dit geval 2009), hebben de onderzoekers de ‘toekomstgerichtheid’ van de internetgebruikers bepaald. Deze maatstaf werd afgezet tegen het bruto binnenlands product (bbp) van het land waar ze vandaan kwamen, met als aanname dat inwoners van landen met een hoger bbp rijker zijn dan inwoners uit landen met een lager bbp.

Wat bleek: welgestelde internetgebruikers zochten meer op zaken in 2011 dan minder bedeelde surfers, die op hun beurt vooral naar dingen uit 2009 zochten. De Britten hebben hiervoor twee mogelijke verklaringen. Allereerst zou het resultaat simpelweg kunnen betekenen dat een focus op de toekomst wijst op economische bloei. Maar het kan ook betekenen dat economische voorspoed invloed heeft op wat we precies willen weten van het internet. De onderzoekers spreken van een ‘sterke correlatie’ tussen toekomstgerichtheid en het bbp, maar geven ook aan dat hiermee nog geen oorzakelijk verband is bewezen.

Bron: Scientific Reports/Nature, UCL via EurekAlert!

Beeld: LuChOeDu/CC-BY-2.0

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."