Dat drugssmokkelaars onderzeebootjes gebruiken, is al langer bekend. Maar het lijkt de meest gebruikte manier te worden om drugs van Zuid-Amerika naar de VS te krijgen. En de boten worden steeds geavanceerder.
De eerste onderzeebootjes die de Amerikaanse kustwacht in 1990 onderschepte, leken op knutselprojectjes van een stel amateurbotenbouwers. Ze werden door de wetshandhavers afgedaan als een creatieve, maar niet erg kansrijke manier om drugs te smokkelen. Maar dat verandert snel. De kustwacht heeft inmiddels drie moderne narco-subs opgepikt en constateerde met schrik dat het behoorlijk vernuftige apparaten zijn.
De boten die tot nu toe werden onderschept, konden net onder de oppervlakte varen. Daardoor waren ze voor de radarsystemen aan boord van schepen moeilijk te vinden, maar voor patrouillevliegtuigen wel goed te zien. De huidige boten zijn een kleine 30 meter lang, vaak gemaakt van versterkt fiberglas en uitgerust met airconditioning. Ze zijn voorzien van dieselmotoren die ‘s nachts de batterijen opladen, zodat overdag onder water kan worden gevaren. Op die manier zijn ze in staat om helemaal onder water van Equador naar Los Angeles te varen; een tripje van een kleine 6000 kilometer. En dat met 10.000 kilo drugs en vier of vijf man bemanning aan boord.
De onderzeeboten worden in opdracht gebouwd in de dichte jungles van Zuid-Amerika, zodat ze nauwelijks op te sporen zijn. Volgens de schattingen van de Coast Guard kosten ze ongeveer een miljoen dollar om te bouwen. Een schijntje als je bedenkt dat de lading tussen de 150 en de 180 miljoen dollar op kan brengen.
De Amerikaanse drugsbestrijders lijken er flink mee in hun maag te zitten. Het wachten is op een succesvolle methode om de nieuwe aanvoerlijnen door te knippen. Nog even en de kustwacht gaat onderzeebootjagers inzetten…
Bronnen: New York Times, Popular Science
Beeld: U.S Coast Guard