Goodyear werkt al een paar jaar aan een oplossing voor het rijden met een te lage bandenspanning. Met succes.
Banden die optimaal op druk zijn, slijten minder snel, zorgen voor een betere wegligging en een lager brandstofgebruik. Maar het controleren van de bandenspanning schiet er zo snel bij in. En dus bedacht Goodyear een geautomatiseerd systeem: Air Maintenance Technology.
Dat werkt als volgt. Een sensor binnenin de band houdt de bandenspanning in de gaten. Als die een te lage spanning detecteert, gaat er een ventiel in de zijwand van de band open. Terwijl de auto rijdt, vervormt het gewicht van de auto de band, waardoor een soort buis in de zijwand wordt samengedrukt en er lucht via het ventiel naar binnen wordt gepompt. En als de band op druk is, gaat het ventiel weer dicht.
Het systeem wordt eerst toegepast en getest op grote vrachtwagens, waar de meeste winst te halen valt. (50 procent van alle problemen met vrachtwagens hebben volgens Goodyear met de banden te maken.) Als dat goed verloopt, zijn wij met onze burgerbakjes aan de beurt.
Bronnen: Wired, Goodyear
Beeld: Goodyear