In Groot-Brittannië wordt al meer dan een jaar gebouwd aan de Bloodhound SSC, waarmee Andy Green het snelheidsrecord te land op zijn naam wil zetten. Een van de belangrijkste onderdelen, de raketmotor, heeft net de eerste succesvolle test doorlopen.
Andy Green zal proberen het snelheidsrecord te halen (en daarmee als eerste op land sneller dan het geluid zal gaan) op Hakskeen Pan, een drooggevallen meer in Zuid-Afrika. Daar zijn drie heel forse motoren voor nodig.
Tijdens de recordpoging, die gepland staat voor 2014, wordt de Bloodhound met een straalmotor uit een Eurofighter Typhoon naar ongeveer een derde van de topsnelheid gebracht. Als die is bereikt, slaat een Cosworth V8 Formule 1-motor aan, die als een enorme brandstofpomp gaat werken en vloeibare waterstofperoxide (high test peroxide of HTP) in de raketmotor perst. En die gaat, als het een beetje meezit, de machtige sigaar naar een snelheid van meer dan 1600 kilometer per uur brengen.
Het team was eerst van plan om daarvoor een raket op distikstof(mon)oxide (lachgas) te gebruiken, maar die bleek toch een tikkie te gevaarlijk. De test van de nieuwe HTP-raket zag er zo uit:
Deze test was overigens de eerste in een serie van negen, waarbij de motor steeds meer vermogen moet leveren.
Bronnen: Bloodhound SSC, New Scientist,
Beeld: Bloodhound SSC