Binnen vijf jaar kan er tussen Denemarken, Duitsland en Zweden een nieuwe ferry gaan varen. Eentje die volledig CO2-neutraal is.
Het schip van het Duitse bedrijf FutureShip GmbH kan 1500 passagiers meenemen en heeft 2200 meter aan parkeerbanen voor auto’s en vrachtwagens. Maar wat de veerboot zo bijzonder maakt is dat hij volledig emissieloos vaart en kan worden gebouwd met techniek die nu al beschikbaar is.
Het schip wordt voortgestuwd met elektriciteit die wordt opgewekt met brandstofcellen en is bovendien uitgerust met batterijen die samen 2400 kiloWatt kunnen leveren. De vloeibare waterstof voor de brandstofcellen (140 kubieke meter, genoeg voor 48 uur varen) wordt geproduceerd met het productieoverschot van Duitse windmolenparken. En de batterijen worden gevoed door zonnepanelen op het dek en zogenoemde Flettner rotors (een soort windmolens).
Zo nam FutureShip alle energiebronnen die nodig zijn om het schip te laten varen onder de loep, maar verbeterde bijvoorbeeld ook de vorm van de romp en de propellers. Ondanks die futuristische snufjes is de ferry volgens de fabrikant ‘maar’ 25 procent duurder om te bouwen dan de huidige generatie veerboten.
CO2-neutraal varen is overigens alleen geschikt voor ferry’s die relatief korte afstanden afleggen. Schepen die langer onderweg zijn, verbruiken zoveel energie dat groen varen nog geen optie is.
Bronnen: io9 / Marine Propulsion
Beeld: FutureShip GmbH