Als je met een motor onderuit gaat, zijn het vaak de wat zachtere klappen tegen de helm die vervelende gevolgen kunnen hebben. De 6D-helm vangt die beter op.
Volgens de Californische fabrikant 6D Helmets werken de helmen die nu worden gedragen het best als je vrij hard ergens tegenaan knalt. De standaardtest is er niet voor niets eentje waarbij men de helm vanaf een hoogte met 7,75 meter per seconde (27,9 kilometer per uur) op een harde ondergrond laat vallen.
Maar bij de meeste aanrijdingen wordt de helm niet recht, maar onder een hoek geraakt en bovendien met veel lagere snelheden. En daardoor wordt er vreemd genoeg veel meer schade veroorzaakt. 6D Helmets heeft dat probleem (zegt het bedrijf zelf) opgelost door de laag hardschuim in tweeën te delen en ertussen een soort schokbrekers te plaatsen.
Met die Omni-Directional Suspension (ODS) worden de krachten van de klap veel beter over de schedel van de drager verdeeld. Bovendien laten de zijkanten van de helm, die bij een crash vaak het sleutelbeen kapot drukken, los. Verder is het kingedeelte voorzien van zacht materiaal om je borstbeen te beschermen als je gehelmde hoofd naar beneden klapt.
Uit tests blijkt dat het hoofd met een gewone helm en een impact van 7,2 kilometer per uur 79 g te verduren krijgt. Met de 6D zou dat beperkt blijven tot 49 g. De eerste modellen, speciaal voor crossmotorrijders, zijn in februari te koop voor rond de 750 dollar (535 euro). Of ze ook in Nederland zullen worden verkocht, is niet bekend.
Bronnen: 6D Helmets, Wired
Beeld: 6D Helmets