Bart van der Veer zat laatst in een vliegtuig en bij de veiligheidsvideo viel hem iets op. “Als de cabine vol rook komt te staan, gaan er op de vloer rode en groene lampjes branden. Maar vreemd genoeg is er groene verlichting langs de stoelen en rode verlichting bij de nooduitgang. Het is toch veel logischer dat die bij de nooduitgang groen is?”
In zowel de Amerikaanse als de Europese luchtwaardigheidseisen staat dat noodverlichting op of vlak bij de vloer verplicht is. Maar er worden geen eisen gesteld aan de kleur van de vloerverlichting bij de uitgangen. “Fabrikanten zijn dus vrij om zelf te bedenken welke kleur de vloerverlichting bij de uitgangen moet hebben”, zegt Michel Piers van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR).
“En daar wordt het interessant,” vervolgt Piers, “want de kleur die door mensen met een nooduitgang wordt geassocieerd is niet overal ter wereld hetzelfde. In de Verenigde Staten zijn de markeringen van nooduitgangen meestal rood, en in Europa en de meeste andere delen van de wereld zijn de markeringen van nooduitgangen groen.”
Dus wanneer een vliegtuig in Amerika is ontworpen, zullen de nooduitgangen met rode verlichting worden aangegeven.
Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar info@kijkmagazine.nl!
Beeld: Lufthansa Technik