Vandaag maakt ’s wereld nieuwste, grootste en modernste containerschip de eerste vaart.
De Deense reder Maersk bestelde voor 2,64 miljard euro bij de Koreaanse scheepsbouwer Daewoo twintig nieuwe containerschepen. Maersk noemt ze Triple E: economy of scale, energy efficient and environmentally improved. De eerste maakt vandaag onder de naam Mærsk Mc-Kinney Møller (genoemd naar de oud-topman van het bedrijf) de maiden voyage.
De Triple E’s zijn straks de grootste containerschepen die op de wereldzeeën rondvaren. Hoewel de nieuwe schepen maar 4 meter langer en 3 meter breder zijn dan de huidige ‘recordhouders’ van de Emma Maersk-klasse, kunnen de Triple E’s maar liefst 18.000 zeecontainers meenemen: 2500 meer dan de Emma Maersk.
Met de schepen wil het Deense bedrijf goedkoper en milieuvriendelijker containers vervoeren. Dat gebeurt onder meer door langzamer te varen, maar ook door een betere rompvorm, het gebruik van twee motoren die elk een schroef aandrijven en door een systeem dat de warmte van de uitlaatgassen weer omzet in energie.
De Triple-E’s gaan varen op de routes tussen het verre oosten en Europa. Meer over de schepen kun je vinden in KIJK 4/2012.
Specificaties Triple-E:
- Lengte: 400 meter
- Breedte: 59 meter
- Diepgang: 14,5 meter
- Hoogte: 73 meter
- Laadvermogen: 165.000 ton
- Containercapaciteit: 18.000 TEU
- Topsnelheid: 23 knopen (42 km/u)
- Motorvermogen: ~60.000 kW (~81.577 pk)
Beeld: Maersk/Delphine Ménard/CC BY-SA 2.0