Het Amerikaanse bedrijf Lockheed Martin zou binnen 10 jaar een fusiereactor kunnen bouwen ter grootte van een forse vrachtwagen.
Over wat de doorbraak precies inhoudt en hoe ze de enorme technologische uitdagingen van zo’n reactor het hoofd gaan bieden, is projectleider Tom McGuire behoorlijk vaag. Wat hij er over kwijt wil is dat er bij het legendarische Lockheed Martin Skunk Works (dat onder meer de SR-71 Blackbird en de F-22 Raptor ontwikkelde) de afgelopen 10 jaar hard aan de technologie is gewerkt.
Volgens de projectleider is het mogelijk om een zogenoemde compact fusion reactor (CFR) te bouwen die met twee bij drie meter klein genoeg is om op een vrachtwagen te passen. “Ons compacte fusie-concept combineert verschillende methodes om het plasma met magnetisme te beteugelen en we gebruiken de beste eigenschappen van technologieën die op dit moment beschikbaar zijn. Op die manier kunnen we de reactor maar liefst 90 procent kleiner maken en zijn we in staat om binnen een jaar een CFR te ontwerpen, te bouwen en te testen.”
(Weten wat McGuire bedoelt? Bekijk dan hier het filmpje van Arian Visser van DIFFER die dat tijdens KIJK Live! haarfijn en met veel humor uitlegde.)
Als die eerste reactor een succes wordt, kan Lockheed Martin volgens de projectleider binnen vijf jaar een proefreactor en binnen tien jaar een volwaardige fusiereactor bouwen. Die zou dan bijvoorbeeld in staat zijn om een marineschip aan te drijven.
Overigens wordt er op dit moment in Zuid-Frankrijk al hard gebouwd aan ITER, een prototype van een grote kernfusiereactor. Die kan, als alles mee zit, in 2025 voor het eerst worden opgestart en dan tien keer zoveel energie opleveren als dat er ingaat (50 megawatt erin, 500 megawatt eruit). Volgens veel deskundigen kan kernfusie pas in de tweede helft van deze eeuw een serieuze bijdrage aan onze energievoorziening leveren.
Bronnen: Lockheed Martin / The Guardian