Ruslands droom: de PAK TA

André Kesseler

24 maart 2015 13:00

Rusland werkt aan een supersonisch transportvliegtuig dat de Amerikaanse luchtmacht in één klap mijlenver op achterstand zou zetten.

Een paar weken geleden lieten we je al een filmpje zien van een Russische robot die geheel autonoom een rondje over een parcours aflegde. Het ding was zo niet indrukwekkend, dat president Poetin er met diepe afkeer en teleurstelling in zijn ogen naar keek. Maar schijnbaar vertegenwoordigt dat stuntelige apparaat niet de huidige stand van de Russische techniek. De Military-Industrial Commission, het overheidsorgaan dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en de bewaking van de Russische veiligheid, presenteerde namelijk een radicaal nieuw transportvliegtuig, de Sukhoi PAK TA.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het enorme toestel moet minimaal zeven (nog te ontwikkelen) tanks aan boord kunnen nemen en die over een afstand van dik 6000 kilometer verplaatsen. Op zich is dat al een hele opgave, maar de PAK TA moet daarbij ook nog eens snelheden kunnen halen van een kleine 2000 kilometer per uur.

Even ter vergelijking: het meest geavanceerde jachtvliegtuig van dit moment, de F-22 Raptor, haalt met alle schuiven open een snelheid van naar schatting 2400 km/u. En Amerika’s grootste transportvliegtuig, de C-5M Super Galaxy (foto hieronder), blijft steken op een lachwekkende 520 km/u.

Liberian Support Operation

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maar er is meer. De PAK FA krijgt namelijk geen supersonische straalmotoren, maar een hybride elektrische aandrijving. Rusland zou bovendien maar liefst 80 van dit soort toestellen willen bouwen en de eerste moeten al over 9 jaar klaar staan om te worden ingezet.

Poetin heeft weliswaar omgerekend zo’n 120 miljard euro uitgetrokken om de Russische luchtmacht te moderniseren, maar zelfs als ze een flink deel van dat geld tegen PAK TA aan zouden gooien, blijft 2024 onwaarschijnlijk ambitieus. Helemaal als je bedenkt dat de Sukhoi PAK FA / T-50 (in ontwikkeling sinds eind jaren 80 en Ruslands antwoord op de F-22 Raptor) nog steeds met forse problemen kampt.

Laten we het zo zeggen: als er eind december 2024 een operationeel inzetbare PAK TA boven Rusland rondvliegt, dan eten wij een KIJK op.

Bronnen: Business InsiderPopular Science

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."