Meer dan een tiende van de Nederlanders is bereid geld te geven om van reclamespotjes af te zijn. Negen televisiecijfers.
Onder het genot van een biertje voetbal kijken met je vrienden of na je werk neerploffen voor de televisie om gewoon even te ontspannen. De beeldbuis is niet meer weg te denken uit ons leven. Hoog tijd voor een lijstje ‘kijkcijfers’.
– 1,4 miljard: geschatte aantal huishoudens dat wereldwijd in 2013 minstens één televisie had.
– 125 miljoen: Aantal Amerikanen dat naar de best bekeken episode van een serie keken; de laatste aflevering van M*A*S*H.
– 12,4 miljoen: Aantal mensen dat zag hoe Nederland in de halve finale van het WK verloor van Argentinië op 9 juli 2014; de best bekeken televisie-uitzending in ons land.
– 2,4 miljoen: Aantal mensen dat naar de WK-wedstrijd België-VS keek op 1 juli 2014: een kijkcijferrecord in België.
– 964 miljoen: bedrag in euro’s dat bedrijven in 2014 aan spotjes op de Nederlandse televisie uitgaven.
– 11: percentage van Nederlanders dat bereid is een maandelijkse bijdrage van ongeveer 6 euro te betalen om van reclamespotjes af te zijn.
– 90: Percentage Belgische jongeren die aangeeft reclame op televisie systematisch te ontwijken.
– 62: Aantal uren dat de langste talkshow-aflevering uit de televisiegeschiedenis duurde, gepresenteerd door Nepalees Rabi Lamichhane.
– 93: aantal uren dat twee Nijmegenaren aan een stuk televisie keken; een record.
Dit is een fragment van de rubriek ‘In 5 minuten… televisie’, te vinden in KIJK 6/2015. Dit nummer ligt in de winkel van 21 mei tot en met 10 juni.
Meer informatie:
Tekst: André Kesseler en Naomi Jansen