Een Duits bedrijf wil het autostuur ervoor laten zorgen dat de bestuurder wakker blijft.
Het gaat om een sensorstrip, Sensofoil genoemd, die onder de buitenste laag van het autostuur moet worden geplaatst. Als de bestuurder het stuur vasthoudt, registreren de strip en de microprocessor hoe hard hij (of zij natuurlijk) knijpt, hoe vaak de handen van positie veranderen en waar het stuur over het algemeen wordt vastgehouden.
Op basis van die informatie leert het systeem het normale bewegingspatroon van de persoon in de bestuurdersstoel. Als dat patroon afwijkt, bijvoorbeeld als iemand in slaap valt, probeert het stuur hem met trillingen en een geluidsignaal wakker te maken.
Leuke bijkomstigheid is dat het stuur dankzij de Sensorfoil kan worden opgedeeld in tien programmeerbare hotspots. Als je het stuur op een bepaalde plek aanraakt, kun je bijvoorbeeld de telefoon opnemen of van radiozender veranderen.
Het Duitse bedrijf Hoffman and Krippner gaat het systeem in samenwerking met het eveneens Duitse Guttersberg Consulting verder ontwikkelen. Het kan nog wel even duren voordat het op de markt komt. Volgens een woordvoerder nog jaren en dan nog als eerste in de duurdere automodellen.
Een kwart van de Nederlanders kruipt weleens slaperig achter het stuur. Lees hier hoeveel procent van onze landgenoten gewoon doorrijdt als ze zich te vermoeid voelen.
Bronnen: Gizmag, Gutersberg Consulting, Discovery News
Beeld: Hoffman and Krippner / Guttersberg Consulting