Volgens de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA kan de toenemende automatisering in de cockpit tot onverwachte gevaren leiden.
De techniek heeft de laatste tientallen jaren steeds meer taken van de piloten overgenomen. Door slimme fly by wire-systemen en automatische piloten is het vliegen van passagiers en vrachtvliegtuigen grotendeels geautomatiseerd. Volgens een rapport van de Federal Aviation Administration (FAA) kan het ervoor zorgen dat sommige piloten verleren hoe je een vliegtuig eigenlijk moet besturen.
Crash
Het rapport draagt de nogal saaie naam Enhanced FAA Oversight Could Reduce Hazards Associated With Increased Use of Flight Deck Automation. De onderzoekers melden daarin: “Luchtvaartmaatschappijen gebruiken al lange tijd geautomatiseerde systemen om de efficiëntie te verbeteren en de werkdruk voor de piloot te verlagen. Een aantal recente ongevallen, waaronder de crash van Asiana Airlines vlucht 214 in juli 2013 (zie filmpje hieronder, red.), heeft echter aangetoond dat de piloten die vaak geautomatiseerde systemen gebruiken, fouten kunnen maken als ze worden geconfronteerd met een onverwachte gebeurtenis of ineens moeten overschakelen op handmatig vliegen.”
Volgens de FAA groeit de bezorgdheid onder luchtvaartexperts. Het rapport pleit er dan ook voor om beter in de gaten te houden hoe vaak piloten nog handmatig vliegen. En de luchtvaartmaatschappijen moeten er wat de FAA betreft voor zorgen dat er tijdens trainingen in de simulator meer aandacht komt voor het ouderwetse handwerk.
Bronnen: FAA, Popular Mechanics
Beeld: Boeing