Driedimensionale televisie is een veelbelovende uitvinding, maar commercieel gezien slaat het nauwelijks aan. Probleem: je moet er een speciale bril voor opzetten. En aan de ‘brilloze’ variant kleven ook bezwaren. Een klein Nederlands bedrijf ontwikkelt nu technologie die de in het slop geraakte 3D-tv een verse impuls moet geven.
Lenticulaire autostereoscopie: het verschijnsel was tot dusver zo marginaal dat er nog geen ingeburgerde Nederlandse term voor is. Toch heeft bijna iedereen er kennis mee gemaakt. Het gaat om de techniek waarbij minuscule lensjes in een laagje geribbeld plastic ervoor zorgen dat het linkeroog een nét iets ander perspectief binnenkrijgt dan het rechteroog. Resultaat: een driedimensionale illusie. Van oudsher kennen we dit van ‘ribbeltjesfoto’s’.
Tegenwoordig is autostereoscopie ook mogelijk met bewegende beelden. 3D-tv, maar dan zonder die vervelende bril. Dit principe is niet nieuw, maar krijgt, dankzij een Nederlands bedrijf, wél een nieuwe impuls. Gaat ‘brilloze 3D’ in de huiskamer daarmee nu echt doorbreken?
Dit is het begin van een artikel te vinden in KIJK 5/2014. Dit nummer ligt in de winkel van 3 tot en met 30 april.
Meer informatie:
- Electronicsweekly: 3D TV in China and Europe is big business
- International.to: 3D/4D Technology, Products Applications Market worth $227.27 Billion by 2016
- 3dtvmagazine: Nieuwsoverzicht over 3d zonder bril
- 3dtvmagazine: IZON brengt bril-vrije 3D tv naar CES 2014
- 3dtvmagazine:IFA 2013: Wat kunnen we verwachten op het gebied van 3d tv
- 3dtvmagazine: James Cameron bekritiseert overmatig gebruik 3d door Hollywood
- Wikipedia: Lenticulaire druk
Tekst: Fanta Voogd
Beeld: iStock