Fokker: van Spin tot F100ng

KIJK-redactie

12 januari 2011 13:00

Alweer vijftien jaar geleden ging vliegtuigfabriek Fokker jammerlijk ten onder. Maar misschien wordt de naam nieuw leven ingeblazen, met de Fokker 100 Next Generation. Tijd voor een overzicht van de geschiedenis van het merk.

Anthony Fokker was 21 toen hij met zijn zelfgebouwde ‘Spin’ een rondje om de Sint-Bavokerk in Haarlem vloog. In zijn biografie schreef hij later: “Ik voelde me bij de vlucht over Haarlem heerser over alles wat ik zag.” Het vliegtuig dat Fokker zoveel roem opleverde, was overigens de derde Spin. Versie één kon niet vliegen, omdat er geen hoogte- en richtingsroer op zat. Spin twee werd al bij het taxiën in de prak gereden door investeerder luitenant Franz von Daum. Maar Spin nummer drie vestigde Fokkers naam definitief als luchtvaartpionier.

Fokker bouwde zijn Spin-toestellen in een loods in Johannisthal, vlakbij Berlijn. Daarnaast gaf hij vlieglessen en vliegdemonstraties om een beetje uit de kosten te komen. Dat lukte niet zo best: vliegen ging hem beter af dan zakendoen. Hij was de eerste vlieger in Duitsland die een volledige looping durfde te maken, maar geen van de twintig Spins die hij bouwde, werd een commercieel succes.

Dit is een gedeelte van een artikel uit KIJK 2/2011, in de winkel van 14 januari tot en met 10 februari. De tekst werd geschreven door Sander Koenen.

Meer informatie:

Beeld: Nationaal Archief

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."