Klinkt spannend: een virtuele nanorobotheld die kankercellen te lijf gaat. Of een animated adventurer die met speciale, verfijnde apparatuur uit een ravijn moet zien te komen. Dankzij speciale games wordt je een gezondere patiënt, of een vaardigere arts.
De zorgelijke kanten van computerspellen kennen we allemaal. Games zouden dik maken, kinderen zouden niet meer buiten spelen. Ze hangen voor de televisie of op de bank, smartphones in de hand, tong uit de mond. Maar daar gaat dit verhaal niet over. Dit verhaal gaat over het tegenovergestelde. Computerspellen vinden namelijk steeds vaker en professioneler hun weg naar de gezondheidszorg. Ze blijken patiënten en medici te kunnen helpen om gezonder, bewuster en vaardiger te worden. Een verkenning van een markt in opkomst.
Games in het ziekenhuis zijn minder nieuw dan je misschien zou denken. Pamela Kato, hoogleraar gezondheidspsychologie aan het University College in Utrecht, beschrijft hoe al begin jaren tachtig commerciële spellen werden gebruikt in de medische sector. Destijds stond vooral de patiënt centraal. Er is een flink aantal onderzoeken uit die periode waaruit blijkt dat het spelen van games meerdere gunstige effecten kan hebben. Ze kunnen bijvoorbeeld angstgevoelens bij kinderen in ziekenhuizen verminderen, of de bijverschijnselen van chemotherapie onderdrukken. Ook komen er in die jaren al studies naar buiten die suggereren dat patiënten fysieke therapie en revalidatie trouwer en efficiënter volgen als het wordt gecombineerd met (delen van) commerciële games.
Spellen en gezondheidszorg zijn dus al jaren met elkaar verbonden, maar vooral het laatste decennium is deze verbinding in een stroomversnelling geraakt. Aan de ene kant komt dat door de sterke opkomst van serious games: computerspellen met een ander doel dan vermaak. Aan de andere kant speelt de groeiende vraag vanuit de medische sector naar nieuwe, kostenbesparende oplossingen een grote rol.
Dit is het begin van een artikel uit KIJK 4/2012, in de winkel van 9 maart tot en met 5 april.
Meer informatie:
- Video’s van het Games for Health-congres in Amsterdam
- Ontwikkelaar LIMIS
- Game Re-Mission
- Serious games: De senioren van de toekomst
- Kanshebbers voor de Future of Health Award
Tekst: Jesse Zuurmond