Al jaren praten we erover: geur-tv. Horen, zien én ruiken. Maar waar blijft die langverwachte ruikbuis dan? En willen we dat eigenlijk wel, weten hoe Expeditie Robinson, Dirty jobs of Oh oh Cherso ruikt?
Coming to tv screens of the future: A sense of smell. Onder die kop vloog eerder dit jaar een persbericht de wereld in. Wetenschappers van de Universiteit van Californië in San Diego (UCSD) onderzochten twee jaar lang de mogelijkheden van geurtelevisie en presenteerden eindelijk hun bevindingen.
Verwennen tv-koks ons binnenkort met het geurige aroma van stoofvlees? Worden romantische komedies nog zoetsappiger met een snufje lavendel, en horrorfilms nog vunziger met een vleugje uitwerpselen? In de woorden van hoofdonderzoeker en engineeringprofessor Sungho Jin: “It is quite doable.”
Het persbericht kreeg veel aandacht in de media. Waarschijnlijk deels vanwege de betrokken partijen: de UCSD werd ingeschakeld door de research- en ontwikkelingsgroep van elektronicagigant Samsung, die het concept bedacht maar praktische hulp nodig had. Teamwork tussen een gevestigde commerciële partij en dito wetenschappers klinkt goed; het is in elk geval niet het zoveelste bericht van een louche gadgetproducent of een mad scientist.
Dit is het begin van een artikel uit KIJK 12/2011, in de winkel van 21 oktober tot en met 17 november. De tekst werd geschreven door Rik Peters.
Meer informatie:
Beeld: UC San Diego Jacobs School of Engineering