Met 800 km/u over het zout

KIJK-redactie

13 november 2013 13:00

De ingrediënten: een enorme, afgelegen zoutvlakte, een flinke hoeveelheid gepimpte voertuigen en een groot aantal fanatieke snelheidsmaniakken. Het resultaat: de jaarlijkse Bonneville Speed Week. KIJK was bij de editie van 2013.

Drie rijen dik staan adrenalinejunkies en recordjagers geparkeerd langs 4 kilometer pitstraat op de zoutvlakte ten westen van Salt Lake City. De één met blitse logo’s, een vrachtwagen en vijf techneuten aan de slag, de ander solo, met vier steeksleutels op een blauw zeiltje onder een grote parasol.

Nieuw-Zeelander Steve Davies, ‘kiwi Steve’, rijdt er met zijn pick-uptruck langs. “Het begint met zoutkoorts, maar als je hier een paar keer hebt gereden, wordt het een levensstijl”, zegt hij. “Kalenders in deze regio lopen letterlijk van augustus tot augustus. De Bonneville Speed Week, daar leven de mensen voor.” Zelf kreeg hij zoutkoorts in 1997, toen hij zich afvroeg hoe hard zijn zelfgebouwde roadster zou kunnen rijden. Hij haalde 274 kilometer per uur. “Het geeft een enorme kick. Jij, je wagen, het zout en verder niets. Ik heb nooit parachute gesprongen, maar ik kan me voorstellen dat dit ongeveer hetzelfde voelt.”

Yi-haaa!

Lane speed racing bestaat al duizenden jaren en is een kwestie van twee ego’s en een flinke dosis testosteron. De strijdwagens in Rome, wie is het snelst? Twee cowboys in het Wilde Westen, yi-haaa! “Onze menselijke natuur is voorgeprogrammeerd om de competitie aan te gaan”, gelooft kiwi Steve. “Er is geen instinct meer basaal dan het beste uit jezelf willen halen en nét iets sneller te zijn dan alle anderen.”

Omdat in Bonneville duizelingwekkend hoge snelheden worden gehaald, rijden coureurs niet tegen elkaar, maar tegen de klok. De wedstrijdbaan is 30 meter breed en 15 kilometer lang, met om de mijl een setje rode vlaggen en tijdmeting. Wie in zijn klasse over twee runs gemiddeld het snelste rijdt, mag zich recordhouder noemen. Duizenden records zijn te vergeven, van brommers en dieseltrucks tot zelfgebouwde lakesters, elektrische voertuigen en vintage motoren. Toch blijven de belangrijkste records de absoluut snelste vierwielers in twee categorieën: turbine aangedreven (Turbinator, 688,53 km/u) en zuigermotor aangedreven (Speed-O-Motive, 659,81 km/u).

Dit is het begin van een artikel, te vinden in KIJK 13/2013. Dit nummer ligt in de winkel van 15 november tot en met 12 december.

Meer informatie:

Tekst: Sander Koenen

Beeld: Sander Koenen

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."