Onderzoek naar ruimtevaartlanceringen wijst uit dat een keer goed hard falen voordelig is voor toekomstige missies.
Wetenschappers Peter Madsen en Vinit Desai analyseerden alle ruimtevaartuiglanceringen die tussen oktober 1957 en maart 2004 plaatsvonden. Hierbij zochten ze naar verbanden tussen het succes of falen van de missies en het succes van de lanceringen erna. Het bleek dat na een mislukte lancering de kans op succes van een volgende missie groter werd.
De onderzoekers vonden nog meer verbanden tussen falen of succes enerzijds en leren anderzijds. Ten eerste leren organisaties effectiever van falen dan van succes. Daarnaast vergeten ze de kennis die ze hebben opgedaan door te falen minder snel dan kennis opgedaan door succes. Ten slotte blijkt dat voorafgaande ervaringen en in welke mate ze faalden invloed hebben op hoe effectief organisaties leren.
De onderzoekers raden trouwens af om expres te gaan falen. Het is slimmer om kleine faalacties op te merken en hiervan te leren.
Bronnen: University of Colorado Denver via PhysOrg.com, The Economist
Beeld: NASA