De beste manier om met een crisis om te gaan is om creatief te denken, en dat betekent dat je niet minutieus alle regeltjes moet volgen.
Natuurlijk is het handig om bij een brand de geadviseerde vluchtroute te gebruiken en om niet de lift te pakken. Maar als een bedrijf in een andere crisis zit, bijvoorbeeld een imagocrisis, is het volgen van alle regeltjes een minder goed idee. Je moet juist tegen veranderende situaties kunnen en je hoofd koel houden terwijl je buiten je comfortzone werkt, zo zou blijken uit een nieuw onderzoek.
Van 82 deelnemers is eerst onderzocht welke karaktereigenschappen ze bezitten, met behulp van methodes zoals vragenlijsten. Daarna hebben ze via een simulatie een stressvolle situatie voor de kiezen gekregen. Observatoren hebben gekeken hoe ze daarmee om gingen.
Uit het vergelijken van de gegevens kwam naar buiten dat bepaalde karaktereigenschappen samenhangen met het succesvol aanpakken van een crisissituatie, zoals de voorkeur voor variatie in het werk en het graag willen samenwerken met anderen. Het graag volgen van regeltjes had een negatieve correlatie, wat dus betekent dat je slechter bent in het oplossen van een crisissituatie als je (iets te) punctueel bent.