…de acculader op zonne-energie voor elektrische auto’s! Zowel de vakjury als de KIJK-lezers waren enthousiast over dit aan de TU Delft ontwikkelde idee om elektrisch rijden écht duurzaam te maken.
Elektrische voertuigen worden gezien als de duurzame toekomst van transport. Maar ze zijn eigenlijk pas écht duurzaam als de elektriciteit om ze op te laden uit duurzame bronnen komt en niet uit fossiele brandstoffen. Daarom wordt er door bedrijven en onderzoekers onder meer gekeken naar het opladen van elektrische voertuigen met zonnepanelen.
Een team van wetenschappers van de TU Delft heeft samen met onder andere Power Research Electronics (PRE) een systeem ontwikkeld waarmee elektrische auto’s rechtstreeks kunnen worden opgeladen met zonne-energie. Vier jaar lang deden hoogleraar Pavol Bauer (zie onderstaand filmpje) en promotiestudent Gautham Ram Chandra Mouli onderzoek naar de mogelijkheden, wat dit jaar resulteerde in een kant-en-klare acculader.
Vehicle-to-grid
Bauer noemt op het eind in het filmpje de zogeheten vehicle-to-grid-functie. Daarmee bedoelt hij dat de acculader stroom vanuit de auto terug kan leveren aan het elektriciteitsnet. De omgekeerde route is ook mogelijk – van het net naar de elektrische auto – voor wanneer er bijvoorbeeld te weinig zonlicht is om de auto op te laden.
Een ander groot voordeel aan dit systeem is dat zowel zonnepanelen als accu’s op gelijkstroom werken. Omdat het elektriciteitsnet (dat op wisselstroom werkt) in deze stap wordt overgeslagen, zijn er geen omvormers nodig en gaat er minder energie verloren, legt Chandra Mouli uit:
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Het volledige verhaal over dit winnende technologische idee vind je in KIJK 12/2018. In dit nummer – dat vanaf vandaag in de winkel ligt – lees je ook over de andere ideeën die de top 10 hebben gehaald.
Tekst: Hidde Tangerman/Laurien Onderwater
Beeld/video: André Kesseler/Laurien Onderwater
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!