En weer kan er een spel aan het rijtje worden toegevoegd dat beter wordt gespeeld door kunstmatige intelligentie dan door de mens.
Pac-Man: wie heeft er niet van gehoord? Het old skool spelletje is door heel wat mensen gespeeld en zelfs microbes wisten hun weg door het labyrint te vinden. De highscore van Ms. Pac-Man – ja echt, de vrouwelijke variant van het arcadespel – behoort tot een Braziliaan met 266.330 punten. Tot nu toe. Want een door Microsoft ontwikkelde A.I. heeft de maximale score van 999.990 bereikt. En daarmee is de Braziliaan ruimschoots van de troon gestoten.
Game over
Het team van Maluuba, een Canadese deep learning-startup die eerder dit jaar door Microsoft is overgenomen, gebruikte een tak van A.I. genaamd versterkingsleer (reinforcement learning) om de Ms. Pac-Man-versie zo goed mogelijk te kunnen spelen. Met succes, want dankzij die methode behaalde het A.I.-systeem de maximale score van 999.990 punten.
Kunstmatige intelligentiedeskundigen zijn van mening dat deze methode, de versterkingsleer, kan worden gebruikt om A.I. te creëren die zelf meer beslissingen kan nemen. Hierdoor zouden A.I.-systemen complexere taken aankunnen.
Geen enkel spel veilig
Google’s AlphaGo versloeg vorig jaar de wereldkampioen Go en nu heeft Microsofts kunstmatige intelligentie de recordhouder van Pac-Man ingemaakt. Geen enkel spel is meer veilig voor de scherpzinnigheid van de denkende machine.
Beeld: Microsoft