Airbus A350-1000 maakt eerste vlucht

KIJK-redactie

29 november 2016 09:00

airbus a350-1000

Een belangrijk moment voor vliegtuigbouwer Airbus: onlangs ging de grote A350-1000 de lucht in voor een eerste testvlucht. 

Op 24 november vloog de Airbus A350-1000 voor het eerst. Het testtoestel steeg op van het vliegveld Toulouse-Blagnac in het zuidwesten van Frankrijk. De A350-1000 is een ultramodern tweemotorig toestel voor de lange afstand en tevens de lange variant en uitbreiding van het A350-programma.

Testprogramma gestart

De eerste vlucht duurde 4:18 uur en verliep zonder problemen. De zeskoppige bemanning testte de basisvliegfuncties van het nieuwe toestel en begon hiermee een serie testvluchten en testroutines waarbij het nieuwe type aan diverse (extreme) manoeuvres wordt onderworpen. Ook al was de eerste vlucht op zich niet spectaculair, toch trok die, zoals je in onderstaande video kunt zien, flink wat belangstelling.

Boeing 787 en 777

De A350 is het uiterst moderne antwoord van Airbus op de hoog geavanceerde Boeing 787 Dreamliner, maar de A350 concurreert ook met de iets oudere 777. De A350-1000 is met bijna 74 meter de langste versie van de A350 en biedt daarmee ruimte aan veertig extra passagiers vergeleken met het 900-type, dat 66,8 meter lang is. Dat maakte in 2013 de eerste vlucht en vliegt sinds januari 2015 bij verschillende luchtvaartmaatschappijen. De 800 is een nog kortere, maar al gecancelde versie met een lengte van 60,5 meter waar nog wel enkele orders voor zijn.

Alle A350-types zijn opgebouwd uit lichtgewicht composietmaterialen en hebben de modernste systemen aan boord. Opvallen doen vooral het modern ogende front met rondere cockpitramen en de opgekrulde vleugeleindes. Die zijn een voorbeeld van de laatste ontwikkelingen op aerodynamisch gebied. Het toestel glijdt nog soepeler door de lucht, wat resulteert in een relatief laag brandstofverbruik.

airbus a350

De A350-1000 is bijna 74 meter lang, en heeft krachtige Rolls Royce Trent XWB-97-straalmotoren. Het toestel heeft een vliegbereik van 14.700 kilometer, net iets meer dan de 13.650 kilometer van de Boeing 777-300ER.

Langere Airbus A350

Brandstofefficiëntie en lage kosten per passagier zijn uiteraard belangrijk voor luchtvaartmaatschappijen. Om die reden vliegen luchtvaartmaatschappijen graag met grote tweemotorige toestelllen. Het succes van de eigen A330 bewijst dat, maar ook dat van de Boeing 787 Dreamliner en de 777. Met de A350-1000 hoopt Airbus vooral tegen de modernste versies – inclusief toekomstige – van dat toestel te gaan concurreren.

Op papier tekent zich die concurrentieslag duidelijk af. Inmiddels zijn er al 195 orders binnen voor de lange A350. Maatschappijen als Qatar Airways, United Airlines en Cathay Pacific krijgen hun nieuwe A350 1000’s vanaf 2017 geleverd. Ze bieden plaats aan 366 passagiers in een stoelopstelling met drie klassen.

airbus a350

De Airbus-crew had er zin, dat is duidelijk.

Met de eerste vlucht is, zoals gezegd, een uitgebreid testprogramma begonnen. Airbus gebruikt hiervoor drie toestellen en denkt het testen relatief snel te hebben afgerond om de benodigde certificering binnen te krijgen. De eerste levering van een A350-1000 – aan Qatar Airways – staat gepland voor de tweede helft van 2017.

Bronnen: Airbus, New Atlas

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."