Een soort luchtvrachtcontainer als cabine voor passagiers in een toestel zonder raampjes. Zijn ze gek geworden bij Airbus?
Airbus is één van de grote vliegtuigbouwers op aarde. Het bedrijf maakt ’s werelds grootste passagiersvliegtuig: de A380. Eén van de ontwerpers van het bedrijf heeft grote ideeën op het gebied van passagierscomfort. Een modulaire, verwisselbare interieurcontainer moet de huidige vliegtuigcabines leuker maken en de reiziger meer keuze geven.
Minder saai
In de A380 en alle andere vliegtuigen die Airbus en zijn concurrenten maken, staan de stoelen in rijen achter elkaar. Best saai, en ook niet altijd even comfortabel voor de passagiers. Alleen in de dure business class en first class zijn de cabines creatiever ingericht. Daar wil Airbus dus verandering in brengen met ‘project’ Transpose:
Hoe werkt het? Grote, modulaire cabinedelen creatief ingericht met stoelen, bankjes en tafels, kunnen in de romp van het toestel worden geladen en vastgezet. Net zoals dat gebeurt met luchtvrachtcontainers. Maar net als luchtvrachtcontainers geen raampjes hebben, zo zullen de passagiers in de modules die evenmin hebben.
Dreamliner
Dit terwijl een belangrijk nieuw toestel van de grote concurrent, de Boeing 787 Dreamliner, juist extra grote ramen heeft gekregen. Want zeg nou zelf, het uitzicht op de wereld vanaf 10 of 12 kilometer hoogte kan spectaculair zijn.
Maar ook in de Dreamliner staan de stoelen in rijen achter elkaar. En dat is gek in een wereld waarin de consument zoveel te kiezen heeft. “Waarom kunnen we niet zoveel keuzemogelijkheden hebben in de luchtvaart?”, vraagt Airbus projectleider Jason Chua zich af.
“Het afgelopen jaar heb ik aan Transpose gewerkt”, vertelt Chua. “Vanaf een blanco vel papier zijn we helemaal opnieuw gaan denken over hoe het interieur van een vliegtuig eruit kan zien. Je zult versteld staan hoe moeilijk het is om de cabine-indeling te veranderen”.
Dat komt omdat veiligheid een belangrijk aspect is van het bouwen en ontwerpen van vliegtuigen. Bijkomend probleem is dat vliegtuigcabines in hoge mate geïntegreerd zijn met alle overige systemen aan boord. “Om die reden wijzigen luchtvaartmaatschappijen hun cabine-interieurs zo zelden”, zegt Chua. “Als je nieuwe mogelijkheden wilt bedenken, moet je het customizen van cabines eenvoudiger maken. Dat doen we met het ontwerpen van modulaire vliegtuigcabines.”
Enthousiast
Of het Jason Chua en zijn team gaat lukken om de cabinerevolutie er door te krijgen, hangt af van drie grote uitdagingen. Kan het technisch allemaal werken, is het financieel een interessante propositie voor luchtvaartmaatschappijen en kunnen passagiers enthousiast worden gemaakt?
Die laatste horde zal zeker niet de minste zijn. Niet iedereen zal in een toestel zonder raampjes willen vliegen. Aan de andere kant: als je ziet hoeveel passagiers vandaag de dag de raampjes verduisteren, lijkt ook lang niet iedereen geïnteresseerd in de prachtige uitzichten die onder het toestel voorbij trekken.
Bronnen: Popular Science, Transpose