Nieuwe, slimmere auto’s kunnen autorijden straks nog stukken veiliger maken. Een prototype bewijst dat het mogelijk is.
Duurdere auto’s denken al lekker mee. Je hoeft het portier nog maar open te doen of de stoel wordt in de voor jou ideale positie gezet, binnen- en buitenspiegels worden versteld en het stuur schuift naar de juiste hoogte. Maar, zo vroeg Florentin Wörgötter zich af: kun je met de huidige sensors en andere technologie auto’s bouwen die slim genoeg zijn om de rijstijl van de bestuurder te leren herkennen en hem te waarschuwen als hij niet veilig genoeg rijdt?
Wörgötter stelde een team samen, DRIVSCO, en ging drie jaar geleden met geld van de EU op onderzoek uit. De conclusie: met de modernste sensors, processors en zelflerende algoritmes moet het lukken. Sterker nog: Wörgötter heeft inmiddels een prototype gebouwd.
De wagen houdt elke beweging van de bestuurder nauwlettend in de gaten, vergelijkt die twintig keer per seconde met wat er buiten de auto gebeurt en leert op die manier hoe de man of vrouw achter het stuur normaal een bocht aansnijdt. Als het systeem dan ’s nachts met zijn infraroodkoplampen en zijn stereocamera’s een bocht ziet en constateert dat de bestuurder daar sneller op af stevent dan normaal, dan slaat het alarm.
“Het oorspronkelijk idee was dat de auto’s van de bestuurder zouden leren en vervolgens zelfstandig zouden kunnen rijden”, zegt Wörgötter. Omdat auto wettelijk gezien niet autonoom mogen rijden, beperkt het systeem zich tot waarschuwingen. Maar in de toekomst zou het wel wat nadrukkelijker in kunnen grijpen. Als de bestuurder richting de berm stuurt, kan het systeem de besturing naar links lichter maken en naar rechts een stuk zwaarder.
Hopelijk wordt de auto straks slim genoeg om irritant rijgedrag te herkennen en af te straffen. Een naald die via de stoelzitting omhoogkomt als je te lang links blijft hangen, een mep van de speciaal daarvoor omgebouwde handrem bij te hoge snelheid, of een paar duizend volt via het stuur als je door rood rijdt. Zomaar een paar ideetjes…
Bronnen: ScienceDaily
Beeld: A. Rotter/Hella KGaA Hueck & Co