Verwijzingen naar drank in songteksten verhogen mogelijk de alcoholconsumptie van jongeren, zeggen onderzoekers van de Universiteit van Pittsburgh.
Jongeren worden jaarlijks blootgesteld aan zo’n drieduizend verwijzingen naar alcoholische merken in muziek. Amerikaanse onderzoekers vroegen zich af of dit invloed heeft op hun drinkgedrag. Daarom lieten ze proefpersonen een vragenlijst invullen over muziek en drankgebruik. Liefhebbers van muziek waarbij in de songtekst naar merken van alcoholische dranken wordt verwezen, bleken vaker overmatig te drinken.
De vragenlijst werd ingevuld door 2541 jongeren van 15 tot 23 jaar oud. Behalve vragen over hun drankgebruik, kregen de jongeren ook titels van populaire liedjes te zien, met de vraag of ze het nummer leuk vonden. Bovendien werd getest of ze zich spontaan konden herinneren welk alcoholmerk in de songtekst werd genoemd. Onderzoekers corrigeerden de data vervolgens voor onder andere leeftijd, sociaaleconomische status en het alcoholgebruik van vrienden en ouders van de proefpersonen.
Comazuipen
Uit het onderzoek bleek dat het leuk vinden, bezitten en correct identificeren van muziek die verwijst naar alcoholische drank een sterk verband vertoont met het drinkgedrag van tieners en jongeren. Van de proefpersonen had 59 procent weleens een volledige alcoholische consumptie gehad. Daarvan rapporteerde 18 procent dat ze ten minste een keer per maand ‘comazuipen’ of veel drinken in korte tijd en gaf 37 procent aan weleens problemen (bijvoorbeeld verwondingen) te hebben gehad door alcoholgebruik.
De proefpersonen die de merken in de teksten correct wisten te noemen, rapporteerden meer dan twee keer zo vaak dat ze wel eens een volledige alcoholische consumptie opgedronken hadden als hun leeftijdsgenoten hier niet in slaagden. Ook bleken ze vaker te comazuipen. De samenhang tussen het herinneren van de alcoholmerken in populaire muziek en het drinken van alcohol is volgens de onderzoekers zelfs net zo sterk als de invloed van het drinkgedrag van ouders en vrienden. Het is overigens niet bewezen dat het luisteren naar de muziek daadwerkelijk de oorzaak is van het nuttigen van meer alcohol; de onderzoekers hebben slechts een verband tussen de twee zaken gevonden.
Kritisch denken
De onderzoekers zeggen dan ook dat maatregelen om de invloed van verwijzingen naar drank in populaire muziek te verminderen, belangrijk kunnen zijn om de alcoholconsumptie van tieners en jongeren te laten afnemen. Een mogelijke oplossing is volgens hen om adolescenten kritisch te leren denken. Als jongeren begrijpen hoe de verwijzingen in songteksten hun gedachten en emoties manipuleren, zouden ze minder gevoelig kunnen worden voor dergelijke verwijzingen.
Bronnen: Alcoholism: Clinical & Experimental Research, University of Pittsburgh Schools of Health Sciences vie EurekAlert!