Zou jij worden aangemoedigd te stoppen met roken als een billboard kucht elke keer dat je langsloopt?
Ook dit jaar staat stoppen met roken in de top 5 met goede voornemens. En ook in 2017 zullen er helaas een aantal mensen falen om dit voornemen vast te houden. Maar aan de Zweedse apotheek Hjärtat zal het niet liggen. Creatievelingen bij deze apotheek hebben namelijk een billboard laten ontwikkelen dat mensen moet stimuleren om te stoppen met roken.
Het gaat hier niet om grote, schokkende foto’s die in bushokjes hangen, maar om een billboard met een man die de longen uit zijn lijf hoest als er een voorbijganger rookt. Het billboard heeft rooksensors in zich en kan deze mensen dus detecteren. (Vragen we ons wel af hoe lang de jongen op het billboard blijft kuchen als er ergens fikkie is gestoken…)
Zoals je in het filmpje hierboven kunt zien, zijn de reacties op het billboard verdeeld. De een lacht erom, terwijl de ander nonchalant nog een hijsje van zijn peukie neemt. Of het gaat werken, is dus nog de grote vraag. Het is in ieder geval wel goede marketing… Na de hoestbui worden namelijk nicotinepleisters getoond die je bij de apotheek kunt halen. Kaching?