De groei van allerlei waterorganismen op de romp kan flinke gevolgen hebben voor de efficiëntie van schepen. Een nieuwe vinding kan daar iets aan doen.
De International Maritime Organisation berekende in 2009 dat fouling (de aangroei van bijvoorbeeld mosselen, sponzen en algen) het brandstofverbruik van een schip met wel 20 procent kan doen toenemen. Als alle transportschepen ter wereld zonder die vervuiling zouden varen, kan dat volgens het IMO jaarlijks maar liefst 66 miljoen ton brandstof schelen – goed voor 31 miljard dollar – en een heleboel uitstoot van schadelijke gassen.
Fouling begint met de vorming van een slijmlaag die vervolgens weer andere organismen aantrekt. Nu zijn er al speciale coatings die de aangroei voorkomen, maar er wordt constant gezocht naar betere manieren. En volgens Xuanhe Zhao van de Amerikaanse Duke-universiteit is die er nu. Zhao en zijn team bedachten een coating die op moleculair niveau kan uitrekken en krimpen als er stroom op wordt gezet. En dat ‘kreukeleffect’ vinden allerlei organismen schijnbaar zo irritant dat ze spontaan loslaten.
De nieuwe coating is in een zoutwatertank in het lab getest en tien minuten nadat de spanning erop was gezet, was 95 procent van een veertien dagen oude slijmlaag al verdwenen. Om bijvoorbeeld mosselen te verwijderen, moet de coating volgens de onderzoekers nog wat krachtiger kreukelen. Maar ook als het kreukeleffect niet zo heel sterk is, wordt het dankzij de laag veel makkelijker om deze verstekelingen weg te halen.
Bronnen: IMO, Discovery News
Beeld: Lamiot/CC BY-SA 3.0