Noorwegen wil drijvende tunnels in fjorden

KIJK-redactie

29 juli 2016 09:00

Drijvende tunnels

Hoe spectaculair de Noorse fjorden ook zijn, ze maken het reizen in het westen van het Scandinavische land wel een trage aangelegenheid. Zijn drijvende tunnels de oplossing?

Aan de Noorse kust snijden meer dan duizend fjorden ver het land in. Ze creëren dan wel de meest fantastische vergezichten, maar ze maken het reizen langs de Noorse kust moeilijk. Hier en daar liggen diepe tunnels, verder ben je aangewezen op slingerende wegen en veerdiensten. De Noorse overheid onderzoekt nieuwe ideeën om de E39, de kustroute tussen Kristiansand en Trondheim, ferry-vrij te krijgen en is niet bang om ‘outside the box’ te denken. Een drijvende tunnel is een van de meer gedurfde plannen.

Want niet over kunnen tunnels worden geboord. De fjorden zijn op veel plaatsen te diep en bovendien is de aanleg van tunnels een kostbare aangelegenheid. Het gevolg is dat de reisduur over de E39 tussen bijvoorbeeld Stavanger en Bergen maar liefst vijf uur bedraagt; twee keer langer dan je zou verwachten voor een afstand van slechts 209 kilometer. Volg je de E39 verder naar Trondheim, dan ben je nog eens dertien uur kwijt om bijna 700 kilometer te reizen.

Hangen aan pontons

De drijvende tunnels die de Noren als oplossing van dit probleem willen, moeten bestaan uit betonnen tunnel-segmenten die aan drijvende pontons hangen, twintig meter onder het wateroppervlak. De tunnels kunnen uit dubbele tunnelbuizen bestaan, of enkele.

Aan de oppervlakte zal slechts een rij pontons te zien zijn met genoeg tussenruimte om de scheepvaart niet te hinderen. Het grootste risico zou een aanvaring zijn tussen een groot schip en zo’n ponton bij te weinig zicht, bijvoorbeeld in dichte mist. De drijvende tunnels zouden verder diep genoeg hangen om geen belemmering voor zeeschepen te vormen.

Niet alleen automobilisten kunnen profiteren van de tunnels. Er kan ook ruimte worden gereserveerd voor fietsers en voetgangers. Via de rotswanden aan de zijkanten van de fjorden rij je de drijvende tunnel in, en weer uit.

De drijvende komt diep genoeg te hangen voor zeeschepen om overheen te varen.

‘Geen gek idee’

“De drijvende tunnel is helemaal geen gek idee”, zegt Arianna Minoretti van de Noorse wegbeheerder Statens Vegvesen. “Zwaar weer zal geen invloed hebben op de constructie onder water en mensen hoeven niet langer op de helikopter te wachten om ze naar het ziekenhuis te brengen.”

Drijvende tunnels zoals deze zijn echter nog nergens op aarde gebouwd. Het is dus afwachten of de constructie werkt.

Bronnen: Statens Vegvesen, Wired

Beeld: Statens Vegvesen

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."