Een snelweg als landingsbaan gebruiken? Tijdens de Koude Oorlog werd er druk mee geoefend.
Denk je aan de Duitse Autobahn, dan fantaseer je waarschijnlijk over keihard sjezen op kilometers asfalt waar geen snelheidslimiet geldt. Maar denk je ook aan de Koude Oorlog als we het woord Autobahn laten vallen? Vast niet. Toch had de NAVO tijdens deze roerige periode andere plannen in petto voor de autosnelweg.
Lees ook: Gevecht F-35 tegen A-10 komt eraan
De verdragsorganisatie wilde de Autobahn gebruiken als start- en landingsbaan voor militaire toestellen, zogenoemde snelweg-noodvliegvelden. Zoals op onderstaand USAF-filmpje uit 1984 is te zien, konden onder meer de A-10, de F-16 en transportvliegtuigen van het type C-160 prima uit de voeten op de Autobahn:
Google Earth
Maar waarom een snelweg als vliegveld gebruiken als je ook gewoon luchtmachtbases hebt? Het probleem daarmee is dat die nogal opvallen. Zelfs in de dagen dat Google Earth nog niet bestond, was het moeilijk om ze te verbergen voor de vijand. En wanneer de Russen en hun bondgenoten ze hadden gevonden, waren ze waarschijnlijk platgebombardeerd.
De NAVO had twee opties: meer toestellen zoals de Harrier ontwikkelen (die vanaf heel korte en dus minder opvallende banen kon opstijgen), of geïmproviseerde landingsbanen gebruiken. De Autobahn bleek uitermate geschikt voor dat laatste aangezien deze snelweg breed en lang genoeg was voor de bestaande militaire toestellen.
Nieuwe dreiging
Nadat de Sovjet-Unie in elkaar was gestort, heeft de NAVO nauwelijks nog geoefend met het landen van militaire toestellen op snelwegen. Maar door de nieuwe Russische dreiging is dit concept weer uit de la getrokken. In 2016 landden er bij wijze van training vier A-10’s op een snelweg in Estland.
Bronnen: Popular Mechanics, Business Insider
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!