De mensen achter het YouTube-kanaal Engineering Explained brengen met een warmtebeeldcamera precies in beeld wat er onder de motorkap gebeurt.
Korte ritjes zijn voor een automotor niet zo goed. Hij is nou eenmaal ontworpen voor een bepaalde bedrijfstemperatuur en alle onderdelen werken het best als de motor op temperatuur is. Wanneer het blok tot 80 graden Celsius is opgewarmd en de zuigers tot zo’n 130 graden, zijn de afdichting en de speling van alle onderdelen optimaal.
Slijtage
Bij een koude motor kunnen bovendien de lagers en de zuigerveren niet goed omgaan met de druk die erop wordt uitgeoefend en zullen ze sneller slijten. Die slijtage wordt nog eens versterkt als een motor langer dan een uur of twee stil staat. Alle assen zakken dan naar het laagste punt in de lagering, waardoor de dunne laag olie ertussenuit wordt gedrukt. Wanneer je de motor daarna weer start, maakt het metaal van de assen korte tijd contact met het metaal van de lagers.
Hoe lager de buitentemperatuur, hoe langer het opwarmen duurt. Maar hoe verloopt dat precies? Engineering Explained besloot bij een temperatuur van -5 graden Celsius een warmtebeeldcamera op een stationair draaiende Subaru Crosstrek (foto hierboven) te richten. In het filmpje is onder meer te zien dat het motormanagement pas na een minuut of zes besluit dat het blok warm genoeg is en het toerental verlaagt van 1800 naar 850 tpm. Check de beelden:
Bron: Popular Mechanics
Beeld: YouTube