Een paar weken geleden werd de Nederlander Shawn Buckles wereldnieuws. De Groningse student besloot zijn persoonlijke data bij opbod te verkopen. KIJK interviewde Buckles en vroeg naar zijn motieven en natuurlijk naar de buit.
Het bleef niet onopgemerkt: van Wired tot The Guardian en van onze eigen NOS tot India Today: iedereen berichtte over Shawn Buckles’ dataveiling. De 24-jarige Groningse student plaatste een eenvoudige online advertentie met een even zo eenvoudige boodschap:
De hoogste bieder bleek The Next Web (TNW), dat 350 euro voor Buckles’ data neertelde. De buit? Zijn e-mailconversaties en zijn agendagegevens, maar ook zijn locatiegeschiedenis en direct messages op Twitter.
Bekijk hier het hele video-interview dat KIJK-hoofdredacteur Vivianne Bendermacher met Shawn Buckles had:
In het gesprek vertelt Buckles dat zijn vrienden best boos werden over het feit dat hij al zijn conversaties met hen te koop aanbood. “Die zeiden: ‘Ik ga je niet meer mailen.’ Maar ik heb natuurlijk wel vooraf toestemming gevraagd.” Waren de digitale gespreksgenoten het niet eens met de verkoop, dan moest TNW het doen met alleen Buckles’ kant van het gesprek.
Data als valuta?
Als Buckles geld kan verdienen met zijn data, kunnen we dat dan niet allemaal? Kortom: wordt data de nieuwe valuta? “Daar wordt over gepraat,” beaamt Buckles, “maar ik ben daar niet voor. Ik vind dat privacy een grondrecht is dat we moeten koesteren. Privacy is essentieel voor het vormen van je eigen identiteit. Maar voelen mensen desondanks toch de noodzaak het te verkopen: dan maar zelf eraan verdienen. Dan heb je nog een beetje grip op naar wie het gaat en onder welke voorwaarden.”
Privacy-naïviteit
Buckles’ doel met deze actie is het creëren van bewustwording. Volgens hem worden al je gegevens nu opgeslagen en niet meer zomaar verwijderd. Buckles: “De context waarin we leven, kan veranderen. Het zou naïef zijn te denken dat dat niet zo is. De veiligheid waarin we nu leven, de machthebbers die er nu zijn, gaan verschuiven en veranderen. Er kan in de toekomst een moment komen waarop je wel heel erg behoefte hebt aan privacy. Het zou heel jammer zijn als wij onze privacy in ruil voor een beetje comfort al hebben opgegeven.”
Habbekrats
Na alle privacy-waarschuwingen rijst dan toch de vraag: is 350 euro niet een habbekrats voor je persoonlijke data? Buckles: “Het is heel veel! Op dit moment wordt mijn data door Facebook verhandeld voor 20 cent. Dus ik heb in die zin al heel veel waarde toegevoegd. 350 euro voor je ziel is weliswaar heel weinig, maar ik heb er toch meer mee verdiend dan ik normaal voor zou hebben gekregen.”