Hij is klein, rank en snel, heeft een prachtig interieur en zijn eigen parachute: ’s werelds goedkoopste privéjet, de Cirrus Vision Jet getuigt van visie.
Oké, twee miljoen dollar is niet per se een klein bedrag; maar je koopt er wel een eenmotorige, uiterst chique en stoer uitziende privéjet voor: de Cirrus Vision Jet ofwel: de goedkoopste privéjet op de markt. De nieuwe jet kreeg op 22 mei 2017 ook haar Europese certificering toegekend door het European Aviation Safety Agency.
Lekker simpel
De Vision Jet van Cirrus is met een duidelijke visie ontworpen: hou het simpel. Maar de prijs is niet het enige voordeel van dit toestel. In tegenstelling tot andere privéjets hoeft er bij dit toestel maar één piloot aanwezig te zijn. Met andere woorden, je hoeft geen flight-crew in te huren om je zakentrip te vliegen, waarmee dit met recht een privéjet genoemd kan worden. Als je het juiste pilotenbrevet en een korte cursus hebt afgerond, vlieg je gewoon zelf.
Om je daarbij te helpen heeft de Vision Jet een slimme autopiloot en een cockpit met grote touchscreens. Gelukkig bevat het vliegtuigje ook een recovery-knop; raak je de controle kwijt na een onbezonnen stunt, dan zal de jet na het indrukken van deze knop uit zichzelf weer horizontaal gaan vliegen met de vleugels recht. Voor de bediening van het toestel zijn er verder sidesticks, bekend uit bijvoorbeeld de cockpits van Airbus en Bombardier, in plaats van stuurknuppels.
Van droom naar Vision
Ook al heeft de Vision Jet niet de performance van zijn duurdere en grotere privéjet-concurrenten, toch kun je er bijna 2000 kilometer ver mee vliegen, en dat met een kruissnelheid van zo’n 450 kilometer per uur. De topsnelheid ligt met 555 kilometer per uur nog een stukje hoger, maar dat gaat wel ten koste van je vliegbereik.
Voor de oprichters van fabrikant Cirrus is de Vision Jet een droom die nu uitkomt. Maar ook voor veel piloten die nu nog een propellervliegtuig hebben, zal met de Vision eveneens een grote droom in vervulling gaan. Die piloten krijgen overigens nog wel een training van negen dagen bij de aflevering van hun toestel in Knoxville, Tennessee. Daarmee komt elk toestel in de handen van een piloot/eigenaar die weet wat hij doet met het krachtige vliegtuigje. En als er toch iets misgaat, dan heeft het toestel nog altijd zijn eigen parachute (echt waar!).
Bronnen: CNN, Popular Mechanics